Autisme en obsessieve-compulsieve persoonlijksheidsstoornis

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / 2 reacties

Vraag

Ik heb autisme en een obsessieve-compulsieve persoonlijksheidsstoornis. Voor meer info over dit laatste zie de links hieronder. Dit alles veroorzaakt dat ik vind dat ik veel negatieve eigenschappen bezit en negatieve dingen doe, waaronder dwangmatig en star zijn (ook naar anderen toe). Ik ga wel naar een hulpverlener, maar ik vind dat die mij niet echt helpt met de problemen waar ik tegen aan loop in dit leven en in mijn gedachten. Ik weet gewoon niet hoe ik met mezelf om moet gaan, behalve dat ik weet dat ik me moet accepteren, maar dat is zo moeilijk, omdat ik heel veel van mijn gedrag kan verklaren door mijn autisme en de obsessieve-compulsieve persoonlijkheisstoornis en dat betitel ik dan al snel als negatief gedrag. Wat moet ik doen om het makkelijker te hebben en om mezelf ook de moeite waard te vinden ondanks dat ik twee van die zware stoornissen heb of ben ik daardoor gewoon minder waard dan anderen die heel wat normaler en gezonder lijken over te komen?

Links:

https://www.e-psychiater.nl/html/psychiatrie/obsessief-compulsieve-ps.html

 http://nl.wikipedia.org/wiki/Obsessief-compulsieve_persoonlijkheidsstoornis

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster/vragensteller,

In je vraag ligt een wereld van wanhoop en verdriet. Daar wil ik met respect en voorzichtigheid op reageren. Om maar met je laatste zin te beginnen; "ben ik gewoon minder waard dan anderen zonder stoornissen?"  Eerlijk hoop ik dat je hier zelf, al is het alleen maar met je verstand, al het antwoord op weet. Dat het anders bij je voelt, dat kan ik me voorstellen maar het is natuurlijk niet zo! Zeker niet in Gods ogen maar ook menselijk gezien ben jij niets minder waard dan alle andere stervelingen... en niets meer.

Je beschrijft hoe je worstelt met de uitingsvormen van de persoonlijkheidsstoornissen. Daarin ligt al je kracht! Je gebruikt je energie om te vechten... maar die kun je ook anders inzetten! Door vaardigheden te leren, bijvoorbeeld. De uitdaging lijjkt me dan ook vooral op dat gebied; op zoek naar je kracht. Je lijkt zo gericht te zijn op alles wat je niet kunt en waarin je het niet goed doet! Ik zou je vooral willen aanraden om ook op zoek te gaan naar je positieve eigenschappen. Vraag het ook aan mensen om je heen, die veilig zijn en van je houden. Wat waarderen ze bij jou? Wat vinden ze fijn? Als de positieve en negatieve eigenschappen meer in balans komen, maakt dat de beleving al anders.

Verder zou ik tegen je willen zeggen dat het feit dat je zo negatief bent, ook onderdeel is van je stoornis, een soort visieuze cirkel. Daarom is het goed dat je hulpverlening hebt. Vraag eens door naar de behandelingsdoelen. Dit, omdat je aangeeft dat jij je niet echt geholpen voelt. Belangrijk is dan dat je weet waaraan gewerkt wordt. Als je echt vindt dat je onvoldoende geholpen wordt, ook nadat je in gesprek bent gegaan, dan kun je wellicht vragen of je iemand anders kunt krijgen om jou te begeleiden.

Juist het feit dat je aangeeft dat je niet weet hoe je met jezelf om moet gaan, is de belangrijkste reden om hulp te blijven houden om dat wel te kunnen leren! Ook dat zal het voor jou, naar ik hoop, ‘makkelijker’ maken. Wanneer je meer weet hoe je moet omgaan met je stemmingen en sociale relaties, geeft dat rust.

Tot slot voel ik in je verhaal dat je jezelf niet kunt accepteren. Enerzijds zeg ik dat je weet dat je het moet... anderzijds denk je minder waard te zijn in je "anders" zijn. Ik denk toch dat het sleutelwoord acceptatie is. Dit betekent natuurlijk niet dat jij je er bij neer moet leggen maar ik hoop dat je dan je energie die je nu gebruikt om te vechten, kunt gebruiken om te groeien!
Dat wens ik je van harte toe!

Hartelijke groet,
Petra van Bodegraven

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

psychologie
2 reacties
Roozemond
1 ding ligt op mijn hart en wil ik je graag meegeven: wie je ook bent, hoe je ook bent, God ziet jou als een parel, Zijn parel wat Hij met zoveel liefde heeft geschapen! Ik hoop van harte dat je dit in je leven mag gaan ervaren! Hoe negatief je zelfbeeld ook is/kan zijn, waar overigens heel veel jongeren mee tobben, God is Almachtig, ook om daar doorheen te breken.....

Daarnaast hoop ik van harte dat je goede hulp krijgt van een bewogen persoon die een leven met de Heere kent. Dat is zo nodig al besef ik echt wel dat alleen God je kan helpen, maar Hij werkt ook heel vaak middellijk!

Sterkte hoor!!

`t Is de Heer van dood en leven die je moeilijkheden ziet.
Hij heeft alles eens gegeven staat je bij ook in `t verdriet.
Ja op Hem kun je vertrouwen Hij blijft altijd jou nabij.
`t Is de Rots om op te bouwen,Hij wijkt nimmer van je zij.
goudvis
Eenzaam maar niet alleen

Er is zovéél wat ik niet kan,
hóé graag ik het zou willen
In levenshonger, niet te stillen,
een zwakte dragend met élan.

'k Zie mensen om mij heen bewegen,
zij doen hun werk en vaak nog méér.
'k Heb op hun vragen geen verweer,
hun onbegrip maakt mij verlegen.

Ik zit gevangen binnen grenzen
van zwakte en van eenzaamheid.
En níémand weet hóézeer ik lijd,
ik ben ongrijpbaar voor de mensen.

Maar Gdos ziet daag'lijks in mijn hart,
Híj kent mijn nood, Híj stilt mijn smart!

(Joke van Sliedrecht, 'Mijn tijden zijn in Uw hand)

Veel sterkte hoor!