Menstruatie weer op gang na zwangerschap

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik heb een kindje van elf maanden en ik geef nog borstvoeding, drie keer per dag. Nu is het zo dat ik twee maanden geleden afscheiding gehad heb op zo’n manier dat ik dacht dat mijn menstruatie weer op gang kwam. Wat bruinroze afscheiding, niet veel. Dit zette niet door en ik werd niet ongesteld. Vorige week heb ik een zwangerschapstest gedaan omdat ik dacht dat ik mij zwanger voelde. Meer afscheiding dan normaal, ook soms iets misselijk. De test was negatief. Nu heb ik zaterdag weer bruinroze afscheiding gehad, nu nog erger dan de vorige keer. Ik dacht dus weer dat ik ongesteld werd. Maar weer zette het niet door. Afgelopen maandag weer precies hetzelfde en nu is het weer gestopt. Wat moet ik hiervan denken?

Antwoord

Ik maak me niet ongerust. Het lijkt erop dat de hormonen weer gaan werken. Het lijkt bijna op de periode voordat je ongesteld wordt.

Wanneer de menstruatie terugkomt heeft met meerdere factoren te maken. Naast je hormoonspiegels spelen zorgen, stress en ontspanning ook een rol. Verder maakt het uit hoe goed doorvoed je bent.

Overigens: als je nog niet weer menstrueert, kun je toch al wel vruchtbaar zijn. Heel goed dat je ook aan een evt. zwangerschap hebt gedacht.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

menstruatie