Gemeenschap gehad in mijn eerste relatie

Ds. R. W. van Mourik / 2 reacties

Vraag

Ik heb in mijn jeugd gemeenschap gehad in mijn eerste relatie. Na een paar maanden heb ik deze relatie verbroken. Ik heb over deze zonden spijt en berouw en heb deze ook aan God en mijn huidige vriendin beleden. Mijn vriendin weet van de gemeenschap, verder wilde ze er niet meer over weten. In mijn nieuwe relatie (huidige vriendin) worstel ik regelmatig met het feit dat ik geen maagd meer ben en ik zelf de vorige relatie heb verbroken.

Mijn ex heeft intussen een nieuwe relatie. Mijn vriendin heeft mij vergeven. We bidden ook samen en hebben een rijk geestelijk leven. Ik zie haar ook als door God gegeven en dat gelooft zij ook. Ik zou graag duidelijkheid willen. Het knaagt aan mij. Weet iemand hier raad mee? Mag ik überhaupt nog wel trouwen met mijn huidige vriendin?

Antwoord

Eerlijk gezegd zijn dat best lastige vragen die je stelt. Aan de ene kant is het goed dat je de zonden zowel tegen God als ook tegen je (huidige) vriendin hebt beleden. Maar aan de andere kant blijft het wel aan je knagen. Zeker nu je een nieuwe relatie hebt. En ook al ervaar je dat als een relatie waar je mag geloven dat God je deze nieuwe vriendin heeft gegeven, toch blijft datgene wat je gedaan hebt in de vorige relatie je achtervolgen. Op zich is dat heel begrijpelijk omdat het niet niks is wat je verkeerd hebt gedaan. Maar je mag ook geloven dat God zonden vergeeft en dat je vriendin die je nu hebt ontvangen jou die zonden niet steeds onder ogen brengt.

Maar goed, al doet ze dat niet, in je hart voel je wel steeds de pijn. En dat zou je weg willen hebben, maar dat zal je niet lukken. Het zal een wond zijn en blijven die je met je mee zal dragen. Maar weet wel dat het je dichtbij God wil houden. Om steeds weer te mogen weten dat God en ook je vriendin deze zonde je niet aanrekent, maar wil vergeven. Dat houd je klein en afhankelijk.

Dan heb je ook nog een vraag over dat wel of niet trouwen met je huidige vriendin. Je voelt inderdaad heel goed aan dat hier een spanningsveld ligt. Je was eigenlijk al verbonden met je ex-vriendin, maar die relatie is verbroken. En je ex-vriendin heeft intussen ook al een nieuwe relatie. De weg terug is dus afgesloten en je hebt zelf ook al een nieuwe relatie gekregen. In deze situatie is een huwelijk met je huidige partner toegestaan, ook al is er de gebrokenheid die je ervaart dat er iets heeft plaatsgevonden wat een schaduw geeft over je huwelijk wat je wil aangaan met je huidige vriendin. Maar in die gebrokenheid wil God er voor je zijn. Vanuit Zijn vergeving mag je weten dat Hij mee wil gaan in het huwelijk wat je wil aangaan met je huidige partner. Daar mag je dan samen uit leven en ook samen de innerlijke vrede uit ontvangen.

Ds. R. W. van Mourik,
Alblasserdam

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk
2 reacties
Iboi
Niet dat ik dat wat gebeurd is af wil doen als dat het niets voorstelt. Dat is niet zo, het houdt je daarom ook nog bezig. Wel is het naar mijn idee zo dat dit bij het leven hoort. Naarmate je ouder wordt, zul je vaker ervaren dat zaken niet gaan zoals je zou willen, God of mensen van je verwach(t)ten. Hoe je je best soms ook doet. En je kan verkeerde keuzes maken, die je kan proberen te herstellen. Als dat niet lukt, zul je toch verder moeten. Alles 'goed' doen in het leven gaat niet lukken. Wat moeilijk om met deze rauwe echte kant van het leven bij God te komen. Maar dat is denk ik het fijnste wat je kan doen, het bij God brengen en samen met Hem je weg vervolgen.
benefietdiner
Wie is een God als U, Die de ongerechtigheid vergeeft, Die voorbijgaat aan de overtreding van het overblijfsel van Zijn eigendom? Hij zal niet voor eeuwig vasthouden aan Zijn toorn, want Hij vindt vreugde in goedertierenheid. Hij zal Zich weer over ons ontfermen, Hij zal onze ongerechtigheden vertrappen, ja, U zult al hun zonden werpen in de diepten van de zee. — Micha 7:18-19 (Herziene Statenvertaling)

Corrie ten Boom zei over deze tekst, dat er bij die zee een bordje staat:

VERBODEN TE VISSEN.

En....wat doen wij mensen dat graag. Hiermee kiezen we eigenlijk de kant van de aanklager ipv die van de HERE God. Dag en nacht klaagt hij ons aan, maar er is niets meer te vinden. Er is geen veroordeling meer voor wie in Christus Jezus zijn (Rom.8:1)