Fantaseren over SM

Eleos / 8 reacties

Vraag

Op mijn tiende jaar fantaseerde ik al over SM, niet wetend dat dergelijke praktijken bestonden. Nu, 15 jaar later, word ik voortdurend door dergelijke gedachten bezet. Ik probeer er tegen te vechten, te strijden, te bidden, maar niets lijkt te helpen. Ik ervaar deze gedachten als zondig en voel me daarom schuldig tegenover God. Terwijl ik mag weten dat de Heere Jezus ook voor mijn zonden heeft geleden en gestorven is. Hoort God mijn gebed niet? Waarom word ik niet van deze zonde verlost? Kán ik hiervan verlost worden? Mankeert er iets psychisch aan me? In het archief wordt gesteld dat zulke personen vaak slachtoffer zijn van mishandeling of seksueel misbruik. Dat is in mijn geval absoluut niet aan de orde. Ik ben inmiddels een paar jaar gelukkig getrouwd, maar mijn vrouw weet er niets van af. Hopelijk kunt u antwoord geven? Een 25-jarige man.

Antwoord

Ik heb in de drukte voorafgaand aan mijn vakantie geen tijd kunnen vinden om me hier verder in te verdiepen. Wat er zo in eerste instantie in mij op komt geef ik hier weer. Misschien kan ik het later nog aanvullen.

Fantaseren over SM. Dat kan op allerlei manieren. Je houdt het in je formulering in de vraag hierbij. Dus eigenlijk weet ik dan niet genoeg. Vragen zijn: wat waren/zijn dat voor fantasieën en hoe ben je hierop gekomen?

In algemeenheid:  Gevoelens van overheersing en van overgave en het plezier dat dat kan geven zijn universele aspecten van seksualiteit. Als het gaat over de seksuele relatie tussen mensen, spreek je wel van “liefdesspel”. En dat is eigenlijk een mooie aanduiding: in dat spel kunnen allerlei gevoelens (naar elkaar), dus ook van (wensen tot) domineren en (wensen tot) je onderwerpen en overgeven worden uitgeleefd.

In sado-masochistische seksualiteit is dit thema (overheersing en onderwerping) gaan overheersen, en in extreme vormen ervan heeft het andere aspecten (nabijheid, tederheid) verdrongen. In de seks- en porno-industrie zijn er segmenten waar het wordt overdreven en uitgebuit. Dus –ten overvloede waarschijnlijk-  als je jezelf in het uitleven hiervan wilt begrenzen en zo seksualiteit in meerdere facetten wil beleven, dan moet je dit niet opzoeken.

Ik lees in jouw vraag dat je ervan verlost wilt worden. De vraag is waarvan? De wens om van onreinheid verlost te worden is in de Bijbel ook te vinden als een vurige wens van gelovigen. Maar niet alles wat met dit thema te maken heeft hoeft onrein te zijn. Ik vrees dat jij op dit punt vast loopt. Omdat ik lees dat je vrouw hier niets van weet, denk ik dat jij je wensen als totaal onacceptabel beschouwt. Dat zou betekenen dat niets van jouw seksuele wensen die sadomasochistisch gekleurd zijn terug te vinden is in jullie liefdesspel.

Het zou mooi zijn als deze beleving van jou omgevormd kon worden tot iets wat bij kan dragen aan een goede beleving van seksualiteit van jou en aan een diepgaande en uitdagende relatie. En wat je aan God overgeeft, kan Hij omvormen.

Dit is dus een eerste reactie. Wat mij betreft kun je er op terug komen. Ik hoop dat je hier verder mee komt. Zo niet, dan zou je heel goed hier hulp voor kunnen zoeken.

Met vriendelijke groet,
Els de Bruin

Lees meer artikelen over:

fetishseksuele fantasie
8 reacties
Alphonsus
Wanneer de praktische uitvoering van SM helemaal ingebed kan worden in 1 kor.13 en Fil 2,3:
doch in ootmoedigheid achte de een de ander uitnemender dan zichzelf; en ieder lette niet slechts op zijn eigen belang,

dan blijf je ver weg van de uitwassen die mogelijk zijn.
petrus
Jammer dat mijn reactie is weggehaald. Ik vond het juist een heel waardevolle waarschuwing en advies.
Roos18
@Alphonsus

Pfooooooeee.. Ben jij ingehuurd door Refoweb om overal een ietwat vermoeiende reactie op te geven?
Pitty88
Roos18, vanwaar zo geagiteerd?
corrie
Ik ben het met Roos18 eens, altijd van die zware antwoorden die op elke vraag wel toepasbaar zijn omdat ze zo generiek zijn
petrus
Laten we helder zijn: (gedachten aan) SM is zonde, zoals de vraagsteller zelf ook al ervaart.
Alphonsus, hoe wil je ooit de praktische uitvoering van SM (zonde!!) inbedden in welk Schriftgedeelte dan ook? En dan nog te durven zeggen dat je dan ver weg blijft van de uitwassen?
Je rukt deze tekst echt uit z'n verband, sorry. Ik had van jou héél anders verwacht.

Wellicht dat de redactie wil overwegen om mijn eerste reactie alsnog integraal te plaatsen???
Sliedrechtman
Ik weet natuurlijk niet hoe de verhoudingen thuis zijn maar het kan natuurlijk ook zijn dat je vrouw een erg onderdanige posititie in de relatie inneemt en jij erg dominant bent. Mogelijk dat vandaar uit je SM gevoelens weer aangewakkerd worden. Als dit het geval is moeten jullie beiden werken aan gelijkwaardig relatie waar geen plaats is voor slavin/meester gevoelens. e-mail: gsmholland@gmail.com
Catherine
Sliedrechtman: er zijn ook mensen die het juist als dominant persoon leuk vinden om vernederd te worden in een andere relatie. Dat is het m juist ! Iemand die altijd dominant is, wil het dan juist niet. Het is de volledige macht hebben over iemand. Of het gevoel hebben dat je volledig overgeleverd bent. Ik snap er zelf niks van, maar het schijnt sommige mensen op te winden, vandaar misschien deze vraag ? Of schuilt het soms in ons allemaal, min of meer en hebben wij slechts een dun laagje vernis ?