In nieuwe gemeente wel deelnemen aan het avondmaal

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Ik heb meerdere vragen wat betreft belijdenis/heilige doop/heilig avondmaal.  Ik heb belijdenis gedaan in een andere gemeente dan waar ik nu kerk. Bij deze gemeente werden er bij het belijdenis doen drie vragen gesteld (de vragen die in sommige psalmboeken staan, behalve de vraag over het avondmaal). In deze gemeente werd er met een avondmaalsdienst nadrukkelijk gezegd dat het avondmaal ALLEEN voor bekeerde mensen is ("ongelovigen eten en drinken zichzelf een oordeel"). Terwijl in deze gemeente wel alle kinderen gedoopt worden. Er staat toch in het doopformulier ook "voor de kinderen der gelovigen", dus dan toch ook alleen de kinderen van bekeerde mensen? Waarom mogen dan hier alleen bekeerde mensen aan het avondmaal en wel alle kinderen gedoopt worden? Beide sacramenten zijn toch door God ingesteld voor het gebruik in de gemeente?

Inmiddels kerk ik in een ander kerkverband. Waar ook Gods Woord bijbelgetrouw wordt gepredikt. Bij deze gemeente mag je aan het avondmaal gaan als je belijdenis hebt gedaan, als je weet dat je Christus in je dagelijks leven nodig hebt en hier worden ook alle kinderen van de gemeente gedoopt. In deze kerk worden er met belijdenis vier vragen gesteld: de drie vragen die ook in die andere gemeente gesteld werden, plus de vraag over het deelnemen aan het avondmaal. Deze vraag is mij dus niet gesteld met het belijdenis doen? Mag ik dan in mijn eigen (nieuwe) gemeente dan wel deelnemen aan het avondmaal?

Antwoord

Ik zou het volgende willen antwoorden op deze vragen:
Ik weet, dat er gemeenten zijn waar (jonge) mensen geacht worden, als zij belijdenis afleggen van het geloof, in te stemmen met de kerkleer. Een kerk moet immers ook leden hebben. De openbare belijdenis in de kerk behoeft met het ware geloof niet gepaard te gaan. Dat geloof wordt door Gods Geest gewerkt in het hart en dat kan voor of na de openbare geloofsbelijdenis plaatsvinden of soms ook nooit. Kinderen worden in die gemeenten om dezelfde reden gedoopt (zij zijn door de doop getekend met het teken van uitwendige kinderen van het verbond). Aan het avondmaal mogen alleen mensen deelnemen die de duidelijke kenmerken van het ware geloof kennen. En al oordeelt de kerk niet over het hart, een kerkenraad moet daarbij wel letten op de dagelijkse handel en wandel van de belijdende leden (bijv. welke kleding, haardracht van de vrouw, enz.). In de kerk/gemeente waar u nu toe behoort, ligt dat terecht anders. Laat ik nu dan maar zeggen, wat naar mijn inzicht de goede gang van zaken is.

Als iemand openbare belijdenis van het geloof aflegt, spreekt hij in het midden van de gemeente uit, dat hij zich van harte verbonden weet aan de Heere en zijn Zaligmaker Jezus Christus (“Ik geloof, Heere; kom mijn ongelovigheid te hulp”). Tijdens de voorbereidende catechese zal de catecheet dan ook duidelijk hebben gemaakt dat de openbare belijdenis ook betekent: toegang vragen tot de dis van Gods verbond. Dat houdt geen automatische koppeling belijdenis-avondmaal in. Maar wel, dat wie belijdenis doet van een oprecht geloof (zie zondag 7 HC), ook in de weg van de gedurige zelfbepoeving (zie antwoord 81 HC) aan het heilig Avondmaal mag deelnemen. Wat de heilige doop betreft: van een pasgeboren kind kan geen dadelijk geloof worden gevraagd. Maar wel van de doopouders. Daarom staat er ook boven het doopformulier: om de heilige doop te bedienen aan de kinderen van de gelovigen. Op doopzittingen zal daarom door de kerkenraad, c.q. voorganger steeds gevraagd moeten worden naar de geloofsintentie waarmee ouders de doop van hun kind begeren. Antwoorden op de doopvragen houdt immers voor hen ook in, dat zij hun kind in de vreze des Heeren beloven op te voeden.

Dat u niet direct bij uw belijdenis geantwoord hebt op een vraag over het heilig avondmaal, behoeft voor u geen verhindering te zijn om aan het heilig avondmaal deel te nemen. U hebt doordat u ingeschreven staat als belijdend lid van de gemeente, kerkelijk toegang tot de tafel des Heeren. Blijft wel steeds gelden, wat u kunt lezen in het formulier voor de bediening van het heilig avondmaal en in antwoord 81 over de zelfbeproeving.

Ds. C. den Boer, Barneveld

Lees meer artikelen over:

belijdenisHeilig Avondmaal