Zij zullen er sommigen uit u doden

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Lukas 21 vers 16 b. Er staat in de Statenvertaling ter verduidelijking schuingedrukt het woord “sommigen". Mij lijkt het zo onduidelijker worden. Als het tegen de discipelen gesproken wordt, zou je denken daar “meesten” moet staan. En anders maakt het aantal niet uit. Lezend denk je gelijk aan aantallen en dat bedoelt de tekst toch niet?

Antwoord

Beste vraagsteller of vraagstelster,

Allereerst mijn excuses dat ik geheel vergeten ben om je vraag te beantwoorden. Ik had hem in een rubriek geplaatst om  te verwerken, maar ben het uit het zicht verloren. Heel vervelend.

Wat je vraag betreft graag het volgende. De Heere Jezus heeft de discipelen nadrukkelijk ervoor gewaarschuwd dat zij Hem, Christus, hebben vervolgd en dat dit ook met de gelovigen zal gebeuren. Dus allereerst de discipelen, maar ook de anderen, de eeuwen door. Het is echt een bijzonder groot wonder als wij in vrijheid en veiligheid mogen wonen. Maar toch is niet aan iedereen hetzelfde overkomen. Bijvoorbeeld Jakobus wordt gedood, maar Petrus wordt wonderlijk uit de gevangenis bevrijd. Weliswaar sterft Petrus later wel de marteldood.

Niet alle discipelen zijn de marteldood gestorven. Zo is ook niet iedereen gestenigd zoals Stefanus. Ook nu is er verschil in vormen van lijden in de wereld van de gelovigen. Bijvoorbeeld in Noord-Korea is de situatie heel ernstig, terwijl we in Nederland rechtsbescherming hebben. Zo is het altijd geweest.

Er is ook sprake van een golfbeweging. Soms komen alle plagen tegelijk: oorlog, aardbeving, vervolging, ontrouw in familie etc.  Soms komen ze per onderdeel voor. Zo is dus het woordje “sommigen” terecht schuingedrukt ingevuld, omdat het gestaafd wordt door de geschiedenis.

Hopelijk ben ik voldoende duidelijk in mijn beantwoording.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp