Ds. Harinck, weet u, ik heb het idee dat ik in mijn hart net zo rooms ben als de...

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Ds. Harinck, weet u, ik heb het idee dat ik in mijn hart net zo rooms ben als de roomsen vroeger en dat ik Luther nu precies begrijp maar dan op een ander terrein. Bij mij is het: nooit genoeg, is het wel echt, is het wel waar, heb ik wel echte bevinding? Hoe kom ik hier nu vanaf? Mijn dominee (ik zeg liever niet in welke kerk ik zit) vraagt altijd of je dit kent en dat kent. En ik ben er doodmoe van geworden. Van het vele moeten. Tegelijk weet ik ook niet hoe ik bij Christus moet komen. Wat moet ik doen?

Antwoord

Ik kan begrijpen dat je soms schijnbaar tegenstrijdige dingen leest in de Bijbel, in goede theologische geschriften en ook in mijn boek “De toeleidende weg tot Christus.” De ene keer zegt de Schrift: Die dorst heeft die kome en die wil neme het water des levens om niet. Als er slechts een wil en een verlangen is naar verlossing mag je al komen. De andere keer horen we Jezus zeggen: Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Dit is een juiste bijbelse spanning. Wanneer echter de goede balans tussen deze twee zaken verloren gaat, of één van deze waarheden overgeaccentueerd wordt, krijg je ontsporingen.

Jullie probleem is de verkeerde nadruk op de ellendekennis en bepaalde merktekenen van de ware ellendekennis. Nadruk op ellendekennis is juist, maar de ' verkeerde' nadruk bestaat hierin dat het een voorwaarde, een vertrouwensgrond wordt voor ons komen tot Christus. Wanneer dit dat ook nog eens ten koste gaat van de vrije evangelienodiging, die zegt dat ieder die verlangt en dorst heeft komen mag, gaan er dingen mis. De nodiging van het Evangelie is de grond van ons komen tot Christus. Kennis van ellende is bedoeld om naar de verlossing in Christus te verlangen. Er heeft nog nooit iemand bij Jezus redding en vrede gezocht of hij of zij gevoelde die redding nodig te hebben. Daarom: Indien je met je gehele hart naar de verlossing in Christus verlangt, is dit het bewijs dat je ellendekennis diep genoeg is. Terwijl je allerlei angsten kan kennen en toch geen dorst en honger naar Jezus hebt en de liefde van Christus je niets doet.

De knagende vraag of je je zonden wel diep genoeg kent is toch ten diepste een zoeken naar een grond in jezelf om tot Christus te komen. Ik hoop dat je eens zult zien dat Jezus veel gewilliger is om je te ontvangen dat jij gewillig bent om tot Hem te gaan. Ik hoop dat je zult zien: Ik dacht dat ik Jezus gewillig moest maken door mijn tranen  en vernederingen, maar nu zie ik dat het aan mij lag. Ik wilde niet zo berooid komen als ik in werkelijkheid ben.

Tot slot: De Meester is daar en Hij roept u!

Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid