(...) De afgelopen jaren heeft God mij laten merken dat Hij mij voor het werk in...

ir. Raymond H. Warnaar / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw met nog een hele toekomst voor mij. De afgelopen jaren heeft God mij laten merken dat Hij mij voor het werk in Zijn koninkrijk heeft bestemd, specifiek: in de zending/evangelisatie. Dit zal nog een hele reis worden op weg naar het doel. Ik ben single en natuurlijk kom ik wel eens leuke jongens tegen, en ook nu is er een aantal jongens die ik best graag beter zou willen leren kennen, maar op een of andere manier trek ik hier een beetje aan de rem voor mezelf. Dit omdat ik het gevoel heb dat ik ze eigenlijk niets te bieden heb. Zij hebben een goede opleiding en ik wil ze meeslepen naar (waarschijnlijk) het buitenland. En natuurlijk kunnen ze dan als ‘tentenmaker’ gaan werken, maar de situatie is gewoon erg ingewikkeld. Ik bied ze natuurlijk mijzelf en een leven in Gods Koninkrijk, waarin goed onderwezen mensen juist gebruikt kunnen worden, maar het is moeilijk. Hoe moet ik nu met deze situatie omgaan? Wat is de beste houding tegenover jongens? Hoe moet ik mijn toekomst wat dat betreft zien? Bij voorbaat bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.

Antwoord

Dat is niet één vraag, maar dat zijn er verschillende tegelijk! Laten we voorop stellen dat de Heere het is die recht op onze levens heeft. Soms merk je dat omdat je weet of denkt dat de Heere je ergens in Zijn Koninkrijk nodig heeft. Daar schreef jij iets over. Maar ten diepste heeft de Heere ook recht op ons als we 'gewoon' (het is helemaal niet zo gewoon, maar misschien wel extra moeilijk) in Nederland blijven wonen en werken. En ook heeft de Heere recht op ons als we in het buitenland gaan wonen en werken, ook en juist in de allergewoonste dagelijkse dingen die we daar moeten doen: eten koken, boodschappen doen, mensen spreken, een gezin hebben, enzovoort. Waarom noem ik deze dingen allemaal op? Om aan te geven dat de Heere ons helemaal wil hebben, met of zonder jongen/meisje, man/vrouw, met of zonder kinderen. Hij wil ons hebben en gebruiken zoals we zijn en we door Hem nuttig gemaakt kunnen worden.

Terug naar jouw situatie: als de Heere jou wil gebruiken in het buitenland, dan zal Hij jou daar brengen op Zijn tijd. Als je ondertussen verkering hebt gekregen of getrouwd bent, dan zal Hij jullie daar samen brengen en gebruiken. De Heere weet wat goed is voor jou en voor Zijn eigen zaak. Je mag daarom nu ook vriendschappen opbouwen, waarin het je gebed is of de Heere er Zijn zegen en leiding over wil geven (zodat niemand achteraf  teleurgesteld hoeft te worden...). Als het God behaagt kan en wil Hij ook twee mensen samen gebruiken in Zijn dienst. Als het Hem niet behaagt, dan zal Hij het Zelf anders leiden, daar hoef je zelf geen moeilijk antwoord voor te zoeken en je ten diepste ook geen zorgen over te maken!

Leef dicht bij de Heere. Laat Hem de deuren open van je levenshuis opendoen. Op het gebied van verkering en Zijn Koninkrijk. Laat Hem ook deuren sluiten. Hoe weet je dat? Door dicht bij Hem te leven, bij Zijn Woord, bij Zijn dienst en in gebed.

Tenslotte, probeer niet wereldvreemd te gaan leven: vrijwel elke jongere heeft een natuurlijke behoefte aan vriendschap. En ook in Zijn dienst zul je midden in de wereld staan en merken dat je er zelf een onderdeel van bent. Je kunt alleen staande blijven als je de Heere elke dag mag opzoeken om je leven door Hem te laten leiden. Dan zal je Gods gunst en zegen ervaren. En ook weten hoe je leven verder gaat. Zie Psalm 25:2 (ber.).

Met vriendelijke groet,
Ir. Raymond Warnaar, voormalig evangelist Zuid-Amerika