Seksueel misbruik en rein het huwelijk ingaan

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik ben 1,5 jaar opgenomen inmiddels en werk aan het verwerken van mijn seksueel misbruik. Nu vraag ik me af hoe het zit met het maagd zijn. Bij het huwelijk wordt gevraagd of je rein je huwelijk ingaat. Als misbruikt persoon ben je dat dus niet. Moet je dat met je dominee bespreken of mag je dit verzwijgen? Ik voel dan dat ik lieg. Ook merk ik dat vrouwen die een relatie hebben trots zijn op het feit maagd te zijn. Mooi! Ik hecht daar dus geen waarde meer aan bij mezelf, omdat ik toch al geschonden ben. Dan maakt dat in een relatie toch ook niet meer uit?

Antwoord

Natuurlijk is het afschuwelijk dat je seksueel misbruikt bent! Ik ben erg blij dat je de moed hebt genomen om ook aan de gevolgen ervan te werken. Er zijn echter ook gevolgen die je voorlopig nog bij je zult dragen en je geeft daar een goed voorbeeld van in je vraag.

Ik zou je graag eerst een tegenvraag willen stellen. Is het feit dat je in het verleden ernstig geschonden bent een reden om niet bijzonder zuiver met een (toekomstige) relatie om te gaan, juist op seksueel gebied? Dat je geen maagd meer bent, is je ‘overkomen’; je hebt er zelf niet voor gekozen, integendeel: het is je afgedwongen. Des te meer lijkt het mij in jouw geval erg belangrijk dat waar je zelf mag gaan kiezen, je wél kiest voor zuiverheid en integriteit. Dat je samen nadenkt over Gods bedoelingen met seksualiteit, Zijn bijzondere cadeau aan man en vrouw. Jij hebt seksualiteit ongetwijfeld meegemaakt als eenzijdige en afgedwongen lustbevrediging. Maar zo heeft de Heere God het niet bedoeld! Hij heeft het wel bedoeld als de uiterste vorm van liefhebben in de veilige haven van het huwelijk waarin de eenheid beleefd mag worden. Anders gezegd: ik denk dat het gestalte geven aan een relatie op een bijbelse manier er niet anders op wordt na seksueel misbruik. Juist niet! Als je zo duidelijk ondervonden hebt hoe het niet moet, zou het je extra stimulans moeten geven om zelf wel iets bijzonders te willen maken van het mooiste wat op deze aarde bestaat: het zuivere liefhebben van man en vrouw en de innige verbondenheid die daarmee gepaard gaat.

Moet je dit met je dominee bespreken? Ja, als dat past binnen de geborgenheid van een pastorale situatie en relatie. Je bent er volgens mij niet toe gedwongen: niemand kan van je afdwingen zeer intieme zaken te delen als de vertrouwelijkheid die daarbij hoort niet aanwezig is. Ik hoop wel voor je dat het wél zal kunnen; je zou dan ook van enige begeleiding op dit gebied kunnen genieten en het zou van jezelf een stuk spanning kunnen weghalen (en jezelf niet wijs hoeven te maken dat je staat te liegen).

Je moet dus denk ik niet meegaan met de gedachte dat in het verleden al veel stuk is gemaakt en dat dus het heden en de toekomst er niet meer zo veel toe doen op relationeel gebied. Juist wel! En dat wens ik je dan ook van harte toe: dat je de ware liefde leert ontdekken (en de wondermooie aspecten van seksualiteit) en dat je je er op een zuivere manier in weet te koesteren! “Liefde is onwankelbare toewijding van de wil”, las ik ergens. Dat stemt tot nadenken, vind je niet?

Ik hoop van harte dat je de moed zult hebben de Heere God te betrekken bij juist die aspecten van het leven die zozeer kwetsbaar zijn en zozeer om zuiverheid vragen. En daar hoort seksualiteit en relatievorming zeker bij! Veel wijsheid en zegen gewenst! En van daaruit: heelheid, in plaats van gebrokenheid.

Drs. Els van Dijk

Tags in dit artikel:

seksueel misbruik