De aantrekkingskracht van borsten

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik (21, man) heb een vriendin (19) sinds ongeveer acht maanden en sinds die tijd ben ik eigenlijk tegen een probleem aangelopen. Mannen in het algemeen kijken graag naar vrouwen en ik ben daar (helaas) geen uitzondering op. De aantrekkingskracht van borsten is voor mij heel lastig om mee te dealen. Mijn vriendin is juist heel kuis en draagt keurig sluitende kleding, wat ik van harte toe juich, maar de aantrekkingskracht van ander vrouwelijk schoon blijft.

Is dat iets waar meer mannen in zich herkennen? Zijn er tips om minder geprikkeld te raken van vrouwen? Er voor afsluiten kan je niet, het is overal om je heen, en zeker omdat ik vrij visueel ben ingesteld vind ik dat lastig. Zegt de Bijbel hier iets over?

Antwoord

Beste vraagsteller,

“Gij zult niet begeren...”, dat is duidelijke Bijbeltaal lijkt me. Lees de wet van God en de uitleg van die geboden erbij. Misschien iets om op catechisatie eens naar te vragen, die uitleg van de wet bedoel ik.

Ga ook eens terug naar de eerste hoofdstukken van de Bijbel, waar de geschiedenis van de zondeval staat beschreven. Adam zegt daar tegen God: “die vrouw, die U mij hebt gegeven” en ja, het is vandaag de dag nog steeds zo dat vrouwelijk schoon aantrekkingskracht heeft op mannen. Máár: íedere man heeft zijn eigen verantwoordelijkheid in het omgaan met dit gegeven! Dat het ook vandaag nog ‘strijd’ oplevert met jezelf, betekent dus niet dat je je ‘er niet voor kunt afsluiten’, zoals je schrijft. Het betekent wél dat je een kéuze maakt. Begeerte volgen is niet zo moeilijk, maar leidt tot zonde. Líéfde daarentegen vraagt regelmatig om zelfverloochening! Niet jíj bent degene om wie jouw liefde draait, want je wilt háár gelukkig maken, toch?

In een antwoord van ds. Wallet aan een jong stel, dat onlangs is geplaatst, las ik waardevolle woorden die ik hierbij aanhaal: “Allereerst: wat het lichaam vraagt, moet dat ook kunnen? Als christenen hebben we bepaalde grenzen vanuit het Woord van God. Die grenzen zijn er niet om ons dwars te zitten, maar om ons te bewaren. Over de grenzen gaan geeft altijd moeilijkheden.”

Vraag is dus niet wat mág door de grens op te zoeken, maar hoe je wílt leven!

Marijke Rots

3 reacties
Gtn
Herkenbaar. Als ik merk dat ik kijk, vertel ik dat per direct aan God en vraag vergeving. Als je het aan ziet komen, heel bewust wegkijken. Klinkt flauw, maar werkt echt. Je wordt er ook sterker door, omdat je er bewust mee bezig bent. Al komt de echte kracht om hier mee om te gaan natuurlijk wel bij God vandaan.
cbl
Ontspannen mee omgaan, raak niet verkrampt, lees samen het hooglied. Stuur tijdig je gedachten bij. Bespreek samen met je vriendin eerlijk wat je boeit aan een borst, op die wijze haal je het uit het "verstopte" hoekje van je hart.
AHHK76
Lees het begin van Job 31 eens en het boek: "Als mannen de verleiding weerstaan" en/of "Het gevecht van iedere jonge man". Leef met God en richt je aandacht op Hem, dan vermindert je behoefte om naar vrouwen(borsten) te kijken. Zijn zegen toegewenst!