Weten dat God je verhoort

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Hoe weet je dat God je gebed verhoort? Je kunt net zolang bidden voor iets, maar het helpt niets. Hoe laat God je weten dat Hij je verhoort?

Antwoord

Helpt bidden niet? Is dat niet een houding die het gebed en de verhoring ervan al verhinderd, als ik er bij voorbaat van uit gaat: het helpt toch niet. Wie tot God komt moet geloven dat Hij er is en dat Hij een beloner is van een ieder die Hem zoekt.

Vervolgens hebben we de vraag te stellen: hoe lang heb ik God al laten wachten op Zijn vragen naar mij en Zijn roepen om Hem te volgen? God hoort en verhoort het gebed op Zijn tijd en wijze.

Het is goed om Lukas 18 te lezen waar de Heere Jezus ons d.m.v. de gelijkenissen over de onrechtvaardige rechter en de farizeeër en tollenaar, wil onderwijzen hoe wij wel en niet hebben te bidden. Ook de geschiedenis van de Kananese vrouw is verhelderend. God spreekt gewis tot ieder die voor Hem leeft: Psalm 85. Hij doet dat door Zijn woord en Geest en in de weg van Zijn voorzienigheid.

Ds. A. J. Schalkoort

Tags in dit artikel:

bidden