Analogie van Hooglied

Ds. C. Harinck / 3 reacties

Vraag

Geachte dominee C. Harinck. Ik las uw mooie antwoord op een vraag over Ruth. In dit antwoord las ik de volgende zin: “Een beroep op de typologie en de analogie is hier tevergeefs want nergens in de Bijbel worden Ruth en Boaz vergeleken met Christus en Zijn gemeente.” Kan ditzelfde argument niet gebruikt worden voor het boek Hooglied?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je moet inderdaad voor een type of analogie in de Schrift een ondersteuning vinden. We spreken misschien te gemakkelijk over "de meerdere" Elisa, Elia, Jeftha enz. De Bijbel verwijst nergens zo naar deze mensen, hoewel zij wel naar Christus en Zijn werk heenwijzen.

Wat het Hooglied betreft, kunnen we ons beroepen op Efeze 5:32. Paulus zegt daar dat het huwelijk een heenwijzing is naar Christus en Zijn gemeente. Omdat het Hooglied bijzonder gericht is op de liefde tussen en bruid en bruidegom, willen we daar toch meer in zien dan alleen een liefdeslied tussen twee mensen.

Aan de andere kant moeten we niet uit het oog verliezen dat het Hooglied ons allereerst leert hoe schoon de liefde tussen man en vrouw kan en mag zijn. De letterlijke uitleg moet altijd eerst aan de orde komen. Maar een geestelijke toepassing is via Ef.5:32 zeker geoorloofd. Het is zelfs de diepe intentie van dit lied. Want boven de liefde van tussen man en vrouw stijgt de liefde tussen Christus en Zijn gemeente.

Ds. C. Harinck

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kapelle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

Hoogliedvergeestelijken
3 reacties
Rozijn
Dit is nu een mooie manier van omgaan met de Bijbel. Schrift met Schrift vergelijken en daaruit de tekst uitleggen. Dan wordt het uitlegkunde van het woord en geen inlegkunde!
John61
Ds. Harinck mag wat mij betreft een medaille hebben voor zijn antwoord. Eindelijk een predikant die zich niet krampachtig in allerlei bochten wringt om Hooglied alleen als geestelijke symbooltekst te zien! Het is ook en vooral een prachtige en sensuele down to earth beschrijving van de Liefde tussen een jongen en een meisje. Je mag van elkaar genieten. Yes. En als je hebt ervaren hoe prachtig dat is, is het daarna als metafoor voor de liefde tussen Christus en de gemeente helemaal top.
MUS
Geweldig dat een predikant van de GG ook heeft voor de letterlijke uitleg van Hooglied! Zeker niet algemeen binnen deze kring. Vaak is er alleen oog voor de symboliek en de geestelijke lessen van het Bijbelboek.