Baren met smart en pijnstillende middelen

Ds. D. Breure / Geen reacties

Vraag

Mag een christen tijdens de bevalling gebruik maken van een epiduraal om de pijn te verlichten? In Genesis 3 staat namelijk: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk van uw dracht; met smart zult gij kinderen baren. Mogen wij deze straf dan minder maken door pijnstillende middelen te gebruiken?

Antwoord

Het antwoord op deze vraag lijkt me éénduidig “ja” te zijn. We mogen deze en andere middelen gebruiken om de gevolgen van de zondeval tegen te gaan. Misschien niet het sterkste argument is dat we dat op andere vlakken ook doen. Als de man heerst over de vrouw op een onheuse manier, als iemand moeite en zweet heeft bij zijn dagelijks werk, als er ziekte is enz., dan doen wij daar alles aan om dat te voorkomen/verlichten/tegen te gaan. Dat heeft te maken met het spanningsveld dat er kan zijn tussen Gods werk en onze verantwoordelijkheid. Wij hebben goed te doen en de naaste te helpen.

Doorgeredeneerd dat dat niet zo zou zijn dan zouden we er zelfs goed aan doen om deze bedreiging van God mee te vervullen door extra pijn etc aan te brengen. Maar alles wat God spreekt en dreigt ontslaat ons niet van de roeping om het goede voor elkaar te zoeken.

Ds. D. Breure

Lees meer artikelen over:

bevallingsmart