Pijnbestrijding bij bevalling

Henk Jan Westeneng / 17 reacties

Vraag

Bij de laatste bevalling was ik heel angstig. Mag je bij een eventuele volgende bevalling dan pijnbestrijding gebruiken? Er staat in de Bijbel dat de vrouw met smart kinderen zal baren. Mag je dan sowieso pijnbestrijding gebruiken bij een bevalling?

Antwoord

Het tekstgedeelte waar jouw vraag over gaat is Genesis 3:15a. Daar staat (in de Statenvertaling): “Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; enz.” Allereerst zou ik hier een paar kanttekeningen bij willen maken.

1. De vloek voor de man is o.a. te lezen in Genesis 3: 19. “In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde weerkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; enz.” Betekent dit dat als een man bijvoorbeeld op een kantoor werkt en geen zwaar lichamelijk werk doet waarbij hij zweet, hij dan niet aan de vloek gehoorzaamt, of zich daaraan niet onderwerpt? Het lijkt me duidelijk dat duidelijk dat dit niet het geval kan zijn, David had bijvoorbeeld verschillende schrijvers in dienst en in de tempeldienst waren verschillende koren met zangers.

2. Smart (wat in de tekst staat) is iets anders dan pijn. Het Hebreeuwse woord wat gebruikt wordt betekent veel meer dan alleen pijn, het woord geeft allerlei vormen van lijden aan (die absoluut niet met een pijnstiller weggenomen of verzacht kunnen worden).

3. Verder leggen ook verschillende verklaarders (bijvoorbeeld Matthew Henry) uit dat baren breder gezien moet worden dan alleen het fysiek een kind ter wereld brengen, ook de hele opvoeding zou er onder vallen.

4. Tenslotte misschien wel het meest belangrijke argument. Als de Heere een vloek of oordeel uitspreekt wil dat niet zeggen dat de mens daar lijdelijk onder moet zijn. Vele voorbeelden zijn uit de Bijbel aan te halen waaruit blijkt dat de Heere de vloek of het oordeel wat hij toezegde niet liet komen of liet ophouden (denk bijvoorbeeld aan de koperen slang, God gaf hier zelfs Zelf opdracht toe, of de heidense Ninevieten die zich bekeerden op de prediking van Jona of Hizkia die niet lijdelijk de dood afwachtte op het moment dat hem dat aangezegd werd maar tot de Heere bad die hem 15 jaar extra gaf, enz.). Het belangrijkste voorbeeld is wel van de Heere Jezus zelf. Hij kwam naar deze wereld, niet om die te veroordelen (wat wel terecht geweest zou zijn), maar om die te behouden (je zou bijna zeggen ondanks de vloek die in Adam over de wereld gekomen was; zie Johannes 3:17). En ook in het tijdelijke en lichamelijke genas Jezus zelf vele zieken, verloste hij mensen van pijn en lijden en wekte zelfs mensen op uit de dood (zie bijvoorbeeld Matth. 4:24 en 8:6). Hieruit blijkt duidelijk dat de Heere zeer rechtvaardig is (hij straft de zonde) maar ook zeer barmhartig (hij geeft middelen om de welverdiende straf te ontgaan). Ook pijnstillers vallen hieronder en mogen gebruikt worden.

Er zou nog veel meer van te zeggen zijn maar ik hoop dat ik je met deze kanttekeningen wat handvaten heb kunnen bieden. Ik denk dat het op grond van de Bijbel duidelijk geoorloofd is om door middel van een medicijn de pijn te verzachten.

H. J. Westeneng

Tags in dit artikel:

bevallingsmart
17 reacties
Daniel
Goh, goede antwoord van H.J.Westeneng. En dat nog wel van de Gereformeerde Gemeente waar ik in groot gebracht ben.
Dat maak ik niet vaak mee, dank hr. Westeneng voor dit mooie antwoord, dank, dank , dank.
Catherine
Bij knallende hoofdpijn vindt iedereen het normaal en begrijpelijk dat je dan pijnstillers slikt. Bij een bevalling moet elke vrouw maar stoer blijven.
Bevallen doet pijn, maar persoonlijk zou ik er niet aan moeten denken om zo'n ruggenprik te krijgen om die pijn te voorkomen. Bevallingspijn gaat over, vrijwel meteen nadat het kindje er is. En dat is het verschil met andere pijn, dan weet je niet waar die pijn vandaan komt en hoe lang het gaat duren.
Anna1989
Beste vragensteller,
Ik ben bijna afgestudeerd verloskundige en ik kan me je vraag goed voorstellen!
Ik denk dat het heel goed is om na te denken over waar je zo angstig over was en waar je nu angstig voor zou zijn bij een volgende bevalling. En als je weer zwanger mocht zijn/worden, bespreek dit met een deskundige die je kan helpen, met je kan praten en je advies kan geven (bijv. de verloskundige).
Daarnaast is het goed om je te realiseren dat een tweede bevalling vaak heel anders (ik bedoel daarmee meestal makkelijker en sneller) verloopt dan een eerste bevalling en dat vrouwen vaker bij een eerste dan bij een tweede bevalling behoefte hebben aan pijnbestrijding. Toch kan pijnbestrijding nodig zijn en kun je van tevoren bedenken wat je graag zou willen gebruiken. Dat kan al heel veel rust geven en angst verminderen!
anna30
@Catherine: wel eens 50 uur weeen gehad? Dan smeek je om een ruggenprik, geloof me!

Goed antwoord van H.J. Westeneng.
Ook ik denk dat je de middelen die beschikbaar zijn mag nemen om het draaglijker te maken.
Catherine
@Anna30: mijn eerste kind is geboren in een tijd dat er geen uiterste limiet leek te zijn aan een bevalling. Ik moest op vrijdagochtend een echo laten maken, er was toen al weeënactiviteit, zij is maandagmiddag 5 uur geboren! Op maandagmorgen hield ik het echt niet meer en mocht naar het ziekenhuis komen. Ik heb later begrijpen dat men nu nooit meer zo lang wacht. Overigens lijkt het erfelijk te zijn dat geboortes langer kunnen duren dan gemiddeld, mijn moeder, zussen en ik deden er allen langer over dan "gemiddeld" voorzover je van gemiddeld kunt spreken. Ik had een ouderwetse vroedvrouw, die niets van pijnbestrijding moest weten, alleen in uiterste noodgevallen.
juffiejuf
@ Catherine; is het wetenschappelijk bewezen dat het erfelijk is om lange bevallingen in de familie te hebben? Hier ging dat namelijk absoluut niet op!
Catherine
@Juffiejuf: dit is niet mijn idee, dit vertelde de gynaecoloog mij. Hij zag dit vaker bij vrouwelijke familieleden. Maar ik denk ook dat een belangrijk aspect is, HOE je een bevalling tegemoet gaat, ontspannen of toch angstig.
dijna61
Als het moet kun je het met de juiste ademhaling uren volhouden.
Ooit op zwangerschapsgym geweest? Dat is zeker geen onzin. Al is het alleen al om de goede ademtechniek te leren.
Roeltje
Wat een gedoe over pijnbestrijding bij bevalling. Ik krijg het idee dat de wat oudere vrouwen onder ons enigszins jaloers zijn op de vrouwen die tegenwoordig wat tegen de pijn krijgen. Deze vraag is trouwens nog niet zo heel lang geleden ook aan de orde geweest: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18174/pijnstilling-bij-bevalling/ Tegenwoordig zijn ze veel sneller met pijnbestrijding. Onlangs is mijn dochter van haar eerste kindje bevallen binnen 10 uur en ze heeft ook nog een ruggenprik gehad! Toen ik haar zei dat ze dat vroeger echt niet deden was ze hoogst verbaasd.
Er zal overal wel wat voor te zeggen zijn denk ik. Als ik bij de tandarts een kies moet vullen doe ik dat in eerste instantie zonder verdoving. Doet het echt vreselijke pijn dan gaat de beste man verdoven, met als gevolg dat je een halve dag met een dikke wang loopt…
anna30
Uit eigen ervaring weet ik dat bevallen wel degelijk ondraaglijk veel pijn kan doen, met name als er van binnen het één en ander mis gaat.
Waarom dan geen gebruik maken van de middelen? Helaas is niet iedere bevalling hetzelfde. En als je na 50 uur weeen nog geen enkele ontsluiting hebt, en het er naar uitziet dat het zo blijft, dan wil je echt wel wat hulp met pijnbestrijding.
Tuurlijk, vroeger was alles anders, maar dat betekend niet dat het nu fout is om de middelen die er zijn te gebruiken.
Overigens is Nederland één van de weinige landen waar je niet standaard pijnbestrijding krijgt bij een bevalling. Zeg dat maar eens in Amerika, dan lachen ze je uit: bevallen zonder pijnbestrijding? wat is dat ouderwets en onnodig!

@Roeltje: Overigens vind ik de vergelijking van een kies vullen niet erg overeenkomen met een bevalling hoor... je bent wellicht een man die zelf nooit bevallen is? :)
Geef mij maar 10 wortelkanaalbehandelingen zonder verdoving (ja ik weet wat dat is) dan 1 bevalling als mijn laatste!
Roeltje
@anna30, link even door naar die andere vraag en dan weet je het antwoord.....en ook nog met de tang verlost!! :-)
We gaan het hier toch hoop ik niet hebben over hoe zwaar onze bevallingen wel waren, dat mogen jullie op de kraamvisites doen (ook niet zo wenselijk natuurlijk). Voor mij is het nl. al weer heel wat jaartjes geleden, dus dan vergeet je het ook weer. Tussen de jongste en die daarboven zat 5 jaartjes maar toen ik weer aan het bevallen was kan ik me nog herinneren dat ik toen zei dat ik even vergeten was hoe zeer het deed.
Catherine
Die pijn heeft ook nog een nuttige functie. Want je wilt er vanaf dus doe je flink je best. Een ruggenprik is niet geheel zonder risico! Ik ken vrouwen die er zeer langdurig hoofdpijn van hebben overgehouden. En omdat je niet alles goed voelt, kan de uitdrijving langer duren.
Sommige vrouwen brengen fluitend en snel een kind ter wereld en er zijn vrouwen die letterlijk met smart moeten baren.
Orchidee
Veilig bevallen van Beatrijs Smulders is een heel goed boek over pijn, hoe een bevalling precies verloopt, hoe je lichaam om gaat met pijn en pijnbebestrijding.
Zeer de moeite waard om te lezen.

(en nee ;-) heb geen aandelen)
anna30
@roeltje: ik heb niks gezegd ;) Moest wel grinniken om de vergelijking met een tandarts, leek me typisch een mannenuitspraak haha

@Catherine: je hebt gelijk, het is zeker niet zonder risico's. De laatste keer is het zelfs bijna mijn dood geweest door complicaties door de ruggenprik. Die voorlichting mag wel verbetert worden vind ik zelf.
Cloudsadmirer
@roeltje,
De tijdsduur van een bevalling zegt niks over de intensiteit van de pijn!
Juist een korte bevalling kan vaak heftiger zijn.
Catherine
De generatie van mijn moeder (en daarvoor dus ook) hanteerde de stelling: bij de geboorte van een kind, sta je als moeder met 1 been in het graf. Dat was vroeger ook zo, er stierven veel vrouwen. En er zijn nog steeds jonge vrouwen die soms angstig de bevalling tegemoet zien. Ik vind dat logisch, ik was zelf ook behoorlijk gespannen. Want je ondergaat een natuurgeweld, met niets te vergelijken! En dat wordt bij een volgend kind echt niet automatisch minder!
In theorie wist ik precies wat er gebeurde in en met mijn lijf, maar daar denk je op dat moment niet echt aan.
En ik weet niet precies de cijfers, maar er sterven ook nu nog kraamvrouwen, tijdens en kort na een bevalling!
@Anna: wat erg! Elke vorm van medisch handelen houdt een zeker risico in. Meestal is dat risico zeer klein, verwaarloosbaar, en soms weegt het nadeel zwaarder dan het voordeel.
Maar het is net als met hechten, je kunt je beter even door 2/3 draadjes zetten heenworstelen, dan NOG 2 extra prikken, die OOK pijn doen.
Droppie
klopt rinske mijn jongste dochter van 3 kinderen is in 2 uur tijd geboren.
vreselijk zo'n bevalling gun ik niemand ik heb liever nog de bevalling van de oudste daar deed ik 22 uur over