Depressief

Ds. P.C. van Keulen / 1 reactie

Vraag

Ik ben depressief door alles wat er af(ge)speel(d)t (heeft) in m'n leven. Hierdoor raakt het geloofsleven ernstig bekneld, terwijl ik niet zonder de Heere God kan en wil leven. Niemand -op één vriendin na- weet dat ik depressief ben. Op school krijg ik hulp voor een negatief zelfbeeld, maar de hulpverlener weet niet dat ik depri ben. Vraag maar niet waar die negatieve kijk vandaan komt. Ik neig ook naar de drank. Nu nog een beetje; ik drink heel weinig en niet altijd. Af en toe is het alleen wel even nodig. Hiernaast heb ik een eetprobleem. Ook ben ik pas weer begonnen met mezelf te snijden na maanden gestopt te zijn. (Nu pas één weer gedaan, maar wel een stuk of zes sneeën). Doodsgedachten heb ik ook, maar doordat mijn enige hoop op God is -en boven dat, dat Hij mij vast houdt- heb ik het in de afgelopen tijd niet gedaan en hoop het in de toekomst ook niet te doen. Hij waakt over mij. Ik slaap ook slechter en in school en andere activiteiten heb weinig zin, ook al probeer ik dat nu te doorbreken. Ik wacht op Hem.

Antwoord

Beste vragensteller,

Op jouw vriendin na weet niemand dat je depressief bent, toch goed dat je met je problemen naar buiten gekomen bent.

Wanneer ik zo jouw 'levensverhaal' lees dan wil ik je aanraden om zo spoedig mogelijk professionele hulp te zoeken. De zaken die jij beschrijft met betrekking tot jouw leven: negatief zelfbeeld, drank, snijden enzovoorts, als gevolg van alles wat er af(ge)speel(d)t (heeft) in jouw leven, zijn zaken die met deskundigheid aangepakt moeten worden. Het lijkt mij goed een afspraak te maken met jouw huisarts voor verwijzing naar professionele hulp. Dat is een hele stap, maar ik denk dat het ook al een hele stap geweest is om genoemde zaken in jouw 'vraag' te benoemen en op papier te zetten.

Je probeert jouw omstandigheden te doorbreken met Gods hulp. Daar spreekt uit dat je gelukkig nog de wil en de moed hebt om verder te leven en wel zodanig dat je het leven weer aankunt en dat je je depressiviteit en alles wat daar mee samenhangt, wat daar uit voort komt, wilt overwinnen. Het is dan ook een goede zaak om je hoop op God te hebben, Hij is bij machte om ook in jouw omstandigheden genezing te schenken, uitkomst te geven. Breng zo steeds al jouw noden en zorgen maar bij Hem.

“Ik wacht op Hem.” Dat zong David ook in zijn omstandigheden. “Ik wacht op Hem, Zijn hulp zal blijken” (berijmd), maar dat sluit niet uit dat anderen in onze omstandigheden ons niet bij zouden mogen staan en helpen. Hoe had David ook zijn helden! Hij kon het alleen ook niet aan, al kon God hem overwinningen geven zonder menselijke hulp. Toch we zien in Davids helden dat God de menselijke hulp heeft willen zegenen. En zo lezen we van David in zijn danklied met vele woorden hoe hij de HEERE looft om Zijn redding, maar we zien ook dat God heeft laten opschrijven in 2 Samuël 23 hoe de helden David geholpen hadden om de overwinning te behalen.

Blijf zo in alles je hoop op God houden met daarbij de bede of Hij de middelen wil zegenen.

Heel veel sterkte toegewenst en hartelijk gegroet,
Ds. P. C. van Keulen

Tags in dit artikel:

depressiefzelfbeeld
1 reactie
Samanthi
Helemaal met de dominee eens, ga hulp zoeken maar verwacht het bovenal van de Heere,
Mensen kunnen je helpen en handvatten geven zodat je ermee om kan gaan.
Kind ik geeft je hier een digitale knuffel omdat ik trots op je ben, je hebt het gedeeld en je hebt ook hier een vraag gesteld je hebt al wat stapjes gezet!!!
ik zal speciaal voor jou bidden.

Een ding nog: blijf het van de Heere verwachten.