Als je iets belooft aan God, moet je dit dan nakomen?

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Als je iets belooft aan God, moet je dit dan nakomen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Hartelijk dank voor de vraag die ik via Refoweb van je kreeg. Ik kan enerzijds kort zijn door kort en krachtig “ja”te antwoorden. Een belofte maakt altijd schuld. Zelfs het kleinste dat we beloven moeten we nakomen Daar hebben we ons toe verplicht en we zouden onbetrouwbaar zijn als we het niet doen. Heb je belijdenis gedaan? En daarbij beloofd de Heere te volgen, hoe dan ook? Heb je het ook geprobeerd om het na te komen? Dan zul je er achter gekomen zijn dat je het niet kunt en van jezelf niet wilt. Dat alles omdat we zondige mensen zijn, onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Daarom zullen we steeds opnieuw struikelen. Dat is onze onmacht, waar we steeds weer tegen aanlopen.

Mogen we er zo tegen aanlopen dat we ons als zondaar tegen de Heere leren kennen. En dan komen we ook onder onze beloften schuldig vandaan. Het doe ons vragen om de getrouw makende en om de bekwaam makende genade van de Heere. Voor elke belofte die we deden en niet na kwamen, hebben we vergeving nodig. Het is de vergeving van Hem Die nooit bedrog in Zijn eden en zo ook niet in Zijn beloften heeft gepleegd. Die zelfs voor Zijn beloften Zijn leven heeft over gehad..Omdat Hij de Heere hoog achtte aan wie Hij het beloofde, in de stille eeuwigheid om Zijn leven te geven voor Gods uitverkorenen. En hij is dat nagekomen, omdat Hij niet anders wilde en niet anders kon. Hij was geen zondaar, maar Hij was God en mens. Hij is de Heere Jezus Christus.

We hebben niet lichtvaardig beloften te doen, maar we mogen ook niet beloften nalaten die de Heere van ons vraagt. En hij vraagt of we Hem beloven, elke dag weer opnieuw, om heilig en rechtvaardig te wandelen voor Zijn heilig aangezicht. En wat hebben we alles de kracht en de genade van de Heere nodig om het na te komen., steeds opnieuw.

Wat heb je aan de Heere beloofd? En wat heb je daarin van jezelf verwacht? Ik hoop van niets. Maar wat heb je daarin ook daarom van de Heere, en van Hem alleen, leren verwachten? Elke belofte moet op de knieën worden gedaan. En dat met de houding van de gevouwen handen van het verslagen hart. En zal de Heere geen kracht geven om een belofte, in deze rechte gestalte gedaan, te vervullen?.Wie Hem nederig valt te voet, zal van Hem zijn wegen leren, en dat kan nooit nederig genoeg. Als dat de vrucht is van het doen van beloften, is het goed. Dan hielden de beloften je klein onder de Heere en dat is geen verkeerde plaats. Het is genade als we onbekwaam in en schuldig onder, onze beloften leren kennen. En de Heere belooft Zijn welbehagen aan hen die nederig naar Hem vragen. Dan moet ik het voor de zaligheid niet van mijn beloften hebben, maar van de belovende God. Ik heb voor elke belofte het reinigend bloed van de Heere Jezus nodig. Ik heb voor elke belofte vergeving nodig om het niet nakomen daarvan. Ik heb voor elke belofte hartelijk gebed nodig. Ik heb voor elke belofte de bekwaam makende  genade van de Heere nodig. Kortom: ik heb voor elke belofte de belovende God nodig. En niets van mezelf.

De Heere zegene je!
Ds. J. van Rossem

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Ds. van Rossem is op 7 maart 2013 overleden.