Beslissingen nemen op basis van Bijbeltekst

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Mijn man moet een belangrijke beslissing nemen die ons als gezin aangaat en naar verwachting veel impact zal hebben op ons gezinsleven. Hij werd bij zijn dagelijks Bijbellezen gegrepen door de tekst in Genesis 22 over Abraham die Izak zou moeten offeren. Mijn man las: “De Heere zal voorzien”, vers 14. Op basis van deze tekst meent mijn man de uitbreiding van taken te moeten aannemen, in vertrouwen op Gods Woord dat hij geholpen zal worden door de Heere, Genesis 22 vers 17-18. Zelf las ik het stuk ook en lees: "De Heere zal het voorzien." Volgens mij wordt met “het”, het offer bedoeld (vers 8), wat heenwijst naar de Heere Jezus.

Mijn vraag is: mag/kun je zo beslissingen nemen op basis van een Bijbeltekst? Of haal je zo een Bijbeltekst uit het verband van het Schriftgedeelte? Ik dacht dat je bij het nemen van beslissingen ook je verstand mag laten spreken om tot een goede afweging te komen.

Antwoord

U bent betrokken bij de beslissing die uw man moet nemen ten aanzien van uitbreiding van taken en u hebt moeite met het feit dat hij meent positief te moeten beslissen vanuit het vertrouwen dat hij gekregen heeft vanuit een Bijbeltekst die bij hem binnenkwam. U vraagt u af: heeft hij de Bijbeltekst wel juist geïnterpreteerd en mag je beslissingen nemen op grond van een Bijbeltekst? Er spelen hier meerdere zaken die ik wil langsgaan:

1. Beslissingen nemen over een ‘beroep’ dat op je gedaan wordt, blijft altijd een zaak van afwegen. De eigenlijke beslissing vindt plaats tussen God en de mens op wie het ‘beroep’ gedaan is. Dat is een tere en persoonlijke zaak. En die is aan niemand helemaal uit te leggen. Als er een tijd van nadenken, bidden en zorgvuldige overweging is geweest en dit is de beslissing, dan moeten anderen dat aanvaarden en respecteren.

2. Nogal eens spelen voor christenen bij het nemen van beslissingen specifieke Bijbelteksten een rol. In dit geval is het Genesis 22:14. De belangrijke vraag bij het krijgen van Bijbelteksten en het interpreteren van wat God ermee wil zeggen richting de beslissing is mijns inziens wat voor effect ze hebben op het hart van de lezer/hoorder. Voor uw man heeft Genesis 22:14 bewerkt dat hij vertrouwen gekregen heeft dat hij door de Heere zal geholpen worden als hij de uitbreiding van taken aanvaardt.

3. Dat uw man deze ervaring heeft met Genesis 22:14 lijkt me niet in strijd met de bedoeling en betekenis van deze tekst in het geheel van de geschiedenis. Het is natuurlijk waar dat het in Genesis 22 gaat over een specifiek gebeuren in Abrahams leven. Wat de Heere voor Abraham voorzien heeft is het lam dat kwam in plaats van zijn zoon Izak. Maar het geloven in God die ons roept, zendt en vervolgens zal zorgen is iets waar we vandaag nog steeds toe opgeroepen en mee gezegend worden. En wanneer de Heilige Geest zo met ons bezig is aan de hand van het Woord, mogen we dezelfde verwachting van de voorzienende God hebben die Abraham had.

4. Een zaak die op de achtergrond van uw vraag sterk meeklinkt is dat u van gedachte bent dat het teveel voor uw man en voor uw gezin zal zijn als hij de uitbreiding van taken aanneemt. Wellicht dat uw man uw bezwaren en zorgen zelf ook onderkent, maar hij is er door wat er met zijn hart is gebeurd door het lezen van Genesis 22 anders in komen te staan. En u hebt moeite om zijn waarschijnlijk positieve beslissing te aanvaarden. Het lijkt me tussen echtgenoten van belang om in zulke situaties er samen over te blijven spreken. Getrouwd zijn vraagt ook dat je in belangrijke beslissingen samen optrekt. In dit geval moet u er toch samen proberen uit te komen dat, terwijl de uitkomst van de optelsom uw man positief is, die van u negatief is. Uw man mag van u vragen: ga er nog eens mee naar de Heere terug en leg het voor Hem neer en dan zou het kunnen zijn dat u ook mag komen tot het vertrouwen dat de Heere zal voorzien. En u mag van uw man vragen: overweeg het alles nog eens en dan zou het ook kunnen gebeuren dat hij inziet dat hij het toch echt niet kan en hoeft te doen en dat de Heere zal voorzien in een ander die de taken zal kunnen verrichten.

5. Christenen lezen Genesis 22, vanuit de hele Bijbel die ze mogen kennen, met de Heere Jezus in gedachten. Hij is het Lam van God dat God gegeven heeft in onze plaats. Hij is ons offer geworden, zodat wij mogen leven en de Heere mogen dienen. Ik begrijp dat u Gen. 22 ook zo leest. We wensen elkaar van harte toe dat we van deze Heere Jezus mogen leven. Romeinen 8:32 zegt: “Hoe zal Hij die zelfs Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons ook met Hem niet alle dingen schenken?”

Ds. A. de Lange

Lees meer artikelen over:

geloofsleven