Druk leven gaat nu nog goed

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Naast een fulltime baan doe ik nog vrijwilligerswerk. Ik sport en heb een groot sociaal netwerk. Kortom: een heel druk leven. Het gaat goed, maar het gaat nét goed. Het geeft me een dubbel gevoel. Aan de ene kant doe ik het allemaal graag en aan de andere kant ben ik ook heel vaak moe. Nu woon ik nog lekker thuis, maar over twee jaar ben ik waarschijnlijk getrouwd en wie weet komen er nog wel kinderen. Ik vind dat echt ontzettend zwaar en spannend. Ik zie daar enorm tegenop. Ik vind het nu al veel allemaal. Maar als je jong bent heb je nog geen zorgen zeggen ze… Het ‘zware’ komt pas als je een huishouden hebt en op eigen benen staat? Hoe kan ik hier beter mee omgaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat is de achterliggende vraag in je brief: mag ik vooronderstellen dat het ‘angst voor het onbekende’ is? Je maakt je immers zorgen om alles wat je in de toekomst verwacht aan druktes… en ja, daar heb ik nou net géén antwoord op!

“Het gaat goed, maar het gaat nét goed”, schrijf je. Oké, fijn, maar wat zou je als eerste minderen of zelfs schrappen als het net níét meer gaat? Als je dat weet, zou ik het maar meteen dóén, zodat je iets meer lucht krijgt in je overvolle agenda. Dat is één. En vervolgens: je bent zo druk met van alles, dat het net gaat: prima, je bent er toch zélf bij om te minderen of te stoppen met een activiteit? Denk na over hóé het komt het dat je de lat voor jezelf zo hoog legt! “Graag doen” zeg je, maar nog steeds moet je keuzes maken want je wilt eigenlijk steeds méér. “Over twee jaar ben ik waarschijnlijk getrouwd en wie weet komen er nog wel kinderen”, om je eigen woorden te herhalen. “Ik vind dat echt ontzettend zwaar en spannend”: kan ik me voorstellen, want ‘stapelend leven’ houd je niet vol. Stel dus voor jezelf grenzen: tot hier toe en niet verder. Néém je rust en zie of je ook in vertrouwen kunt leven met “wat God doet dat is welgedaan” om zó te (leren) leven dat je mee kunt zingen met “wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren hand.” Tenslotte: hoe leer je leven met de dag?

Schrijf iedere dag op waar je dankbaar voor bent en wat je als probleem hebt ervaren (of denkt te gaan meemaken). Stap voor stap, dag voor dag. En daarbij: maak ook iedere dag een bepaalde tijd (10 minuten, kwartier, half uur) vrij in je agenda voor rúst, échte ontspanning: gewoonweg inplannen en dóén. Even de krant lezen, je moeder helpen, een sinaasappel eten, zoiets (tussen haakjes: zogenoemde ‘stille tijd voor God’ is níét wat ik met bovenstaande bedoel, hoor! Dat mag natuurlijk ook, maar is van een andere orde en eventueel een ánder agendapunt).

Marijke Rots

1 reactie
boulanger
Leestip: het boek ‘De radicale uitbanning van haast’
Ik heb er veel aan gehad.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.