Schepping van Eva

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Waarom werd de vrouw pas op verzoek van Adam geschapen en niet tegelijk met Adam?

Antwoord

Dag jongere,

Je vraagt: Waarom werd de vrouw pas op verzoek van Adam geschapen en niet tegelijk met Adam? "Pas op verzoek van Adam", is net iets meer dan in de Bijbel staat. In Genesis 2 lezen we namelijk dat Adam de dieren namen heeft gegeven. En Adam "vond geen hulpe die als tegen hem over ware". Dat lezen we in Geneis 2:20. Maar we lezen al eerder, in Genesis 2:18 dat het Gods voornemen was om een vrouw voor Adam te scheppen. Dat gaat er dus al aan vooraf.

Adam zag de verschillende dieren, mannetje en vrouwtje. En de behoefte aan een levensgezellin, een vrouw, werd wakker. Eva wordt een "hulpe tegenover hem" genoemd. Dat is beslist niet minderwaardig, integendeel. God is bijvoorbeeld ook een Hulpe; dat is ook niet minderwaardig. Een godvrezende vrouw is van buitengewoon veel waarde. In Genesis 2:21 en 22 lezen we vervolgens van de schepping van Eva. De Heere God heeft Adam en Eva op deze manier willen scheppen; man en vrouw schiep Hij ze.

Treffend is hetgeen een Joodse Bijbelverklaring vermeldt bij de schepping van Eva. Ik laat het hier volgen: "God zei: Ik zal haar niet scheppen uit het hoofd van Adam, opdat ze haar hoofd niet te trots omhoog zal heffen; evenmin uit het oog, opdat  ze er niet mee koketteert; evenmin uit het oor, opdat ze geen luistervink zal zijn; evenmin uit de mond, opdat ze niet teveel zal praten; evenmin uit het hart, opdat ze niet te jaloers zal zijn; evenmin uit de hand, opdat ze niet te hebzuchtig zal zijn; evenmin uit de voet, opdat ze niet teveel op pad zal zijn; maar uit een verborgen deel (rib) van het lichaam van Adam, opdat ze bescheiden zal zijn."

In Israël ontving de vrouw bepaald geen minderwaardige plaats/positie. Denk bijvoorbeeld aan Sara, Rebekka, Rachel, Ruth, enz. Denk ook aan het Nieuwe Testament. Juist bij de andere/omliggende volken kreeg de vrouw die minderwaardige plaats. Dat is nog zo (Saudi Arabië, Turkije, noem maar op). Hopelijk heb ik een stukje van het antwoord kunnen geven.

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham

Lees meer artikelen over:

AdamEvaschepping