Cannabidiol geen wondermiddel

Peter Emdee / Geen reacties

Vraag

Ik kom een advertentie tegen over CBD (cannabidiol)-olie om af te vallen. Dit leek mij ideaal omdat het invloed lijkt te hebben op de manier van vetverbranding. Zo las ik dat je overgaat op lichaamsvetverbranding in plaats van koolhydraten. Maar toen ik las dat het gemaakt is van hennep, begon ik te twijfelen. Is dit verantwoord om te nemen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

U heeft zo uw twijfels bij CBD-olie, schrijft u. Uw twijfels deel ik. Ik zal u uitleggen waarom.

Voor de grap heb ik even gegoogled en ik zie dat er een enorme markt is waar aanbieders op talloze websites hun olie aanprijzen als een wondermiddel dat tegen allerlei lichamelijke klachten zou werken. Alleen al dat laatste gegeven geeft genoeg reden tot twijfel. Ik heb uiteraard ook even in de medische literatuur gekeken. Er is nauwelijks degelijk wetenschappelijk bewijs voor al deze beweringen. Dat heeft er vooral mee te maken dat de bestanddelen van CBD-olie in veel landen aan zeer strenge wetten onderworpen zijn en er dus geen goed onderzoek verricht kan worden. In de laatste jaren is er wel meer onderzoek naar gedaan, maar de resultaten zijn dubieus en twijfelachtig. Er zijn overigens een paar uitzonderingen bekend. Zo schijnt de olie bij bepaalde zeldzame vormen van epilepsie te werken, maar in dergelijke gevallen wordt het middel door een medisch specialist voorgeschreven.

Bij CBD-olie geldt overigens niet “baat het niet, schaadt het niet.” Uit steekproeven blijkt dat veel flesjes niet bevatten wat er op het etiket staat en er werd in sommige zelfs vervuiling met giftige stoffen aangetroffen.

Onder andere om bovenstaande redenen raadt het Nederlands Huisartsengenootschap het gebruik af. Een wondermiddel om af te vallen bestaat helaas (nog) niet. Mocht u hulp bij gewichtsverlies willen hebben, dan raad ik u aan uw huisarts te raadplegen. Hij of zij kan u helpen om de juiste keuze te maken hoe dat het best aangepakt kan worden.