Bekering dromen

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Kan het voorkomen dat je je bekering gedroomd hebt? Dat God in je droom tot je spreekt door middel van Zijn Woord?

Antwoord

Als je je bekering gedroomd hebt, zal het geen echte bekering geweest zijn, want dromen zijn bedrog. De Heere bekeert ook niet door middel van de droom, maar door middel van Zijn Woord en Geest. Zij die door genade, als vrucht van wedergeboorte en geloof, de Heere hebben leren kennen, hebben Hem leren kennen vanuit het Woord, door middel van de Heilige Geest. Daartoe heeft de Heere ook Zijn Woord gegeven: als bron van kennis en geloof..Meer heeft de Heere niet nodig. Zijn Woord is Hem genoeg.

Spreekt de Heere in de droom door middel van Zijn Woord? Ik vind het moeilijk. Heeft Hij aan Zijn Woord dan niet genoeg? Ja, meer dan genoeg. Bekering als een bevindelijke werkelijkheid is anders dan bekering als een gedroomde werkelijkheid. Zeker, de belofte luidt dat  de jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen, maar voor mij betekent dat dat de Heere de zijnen inleidt in de diepten van Zijn Woord. Het betreft hier een profetisch en beeldend spraakgebruik dat aanduidt dat de Heere de verborgenheden van het heilig Evangelie door de werking en openbaring van de Heilige Geest doet verstaan en verklaren. Deze manieren van spreken zijn genomen van de staat van het Oude Testament, alwaar God Zich aan de profeten openbaarde door dromen en gezichten (kanttekenaren van de Statenvertaling op Joel 2: 28). We hebben nu het Nieuwe Testament. Dromen zijn nu daarom niet meer nodig, omdat we nu het Woord des Heeren hebben, dat duidelijk genoeg onderwijs geeft in hetgeen gekend moet en kan worden, wil het met onze ziel wel zijn voor tijd en eeuwigheid  Daarom zal de Heere nooit buiten het Woord om spreken. Dan had Hij het Woord niet gegeven als een betrouwbaar Woord. Dan zou er niet alles instaan wat nodig is voor de zaligheid.

Spreekt Hij door Zijn Woord in de droom. Ik vind het moeilijk. Moet bij het Woord dan nog de droom? Het Woord is genoeg! Dromen hebben alles te maken met onze fantasiewereld. In dromen gebeuren zo vaak dingen zoals je die zo graag zou vervullen. Ik weet het. Maar als je wakker wordt... dan is alles over. Ons hier past een heilige nuchterheid. In de droom zie ik zo vaak dingen zoals ik ze wil zien. Maar de werkelijkheid is zo vaak anders. De Heere bekeert zijn kinderen bij vol bewustzijn. Dan kunnen ze zich niet vergissen en het zich ook niet inbeelden. Bovendien: dromen verteken zo vaak de werkelijkheid...

Ik haal hier aan Psalm 74: 20. Daar staat: als een droom na het ontwaken, als Gij opwaakt, o Heere, dan zult ge hun beeld verachten... De kanttekenaren zeggen: dat is, dat al hun geluk, voorspoed en wellust verdwijnt inderhaast  gelijk een droom wanneer men wakker wordt. We hebben de droom niet nodig, want we hebben het profetisch Woord dat zeer vast is, en gij doet wel dat gij daarop acht hebt, als op een licht schijnende in een duistere plaats (2 Petrus 12:19). Dat zij ons genoeg. Dat zij ons alles. Dat moet ons niet doen vragen naar meer. Het gaat om een levende werkelijkheid, niet om een in de droom gefantaseerde, die we zo gemakkelijk naar ons toe halen, maar niet van de Heere geschonken krijgen. Bovendien weet het ware geloof niet van gesloten ogen, maar van geopende ogen. Geopend naar de schuld, geopend naar de Heere Jezus. Weet je dat?  Zijn deze zaken voor jou geen gedroomde werkelijkheid, die werkelijkheid bestaat niet, maar levende werkelijkheid? Dromen doe je met je ogen dicht. Gods Woord lezen we met onze ogen open. Daarbij past de bede: of de Heere ons het verlichte oog des geloofs geeft. Het geloof droomt niet, maar leeft van dingen die echt aan de ziel zijn geschonken door de Heere en daarom niet kunnen verdwijnen. Dat gaat elke droom ver te boven Gelukkig, want elke droom gaat voorbij en houdt op. Geloven doe je niet met je (droom)ogen dicht.

Ik wens je Gods zegen toe. Dank voor je vraag. De zegen des Heeren je toegebeden.

Ds. J. van Rossem

Tags in dit artikel:

dromen