Bidden om oordelen over je gemeente

Kand. G.A. van Ginkel / 8 reacties

Vraag

Mag je bidden om oordelen over je kerkelijke gemeente, opdat het haar tot inkeer zal brengen? Een toelichting: onze gemeente (Gereformeerde Bond) leeft niet meer, is lauw geworden. De ambten worden niet meer vervuld, het avondmaal niet meer of minder bezocht, evenals de diensten. Men lijkt elkaar hierop niet te durven aanspreken, dingen worden met de mantel der liefde bedekt en de kerkenraad zegt dat we vertrouwen en geduld moeten hebben. Toch zien wij de gemeente steeds meer afbrokkelen, wordt er steeds wat nieuws bedacht om de ‘problemen’ het hoofd te bieden, maar wij hebben het idee dat er niks of weinig verandert.

Na jaren dat we hebben gewacht, gebeden, gepraat met de kerkenraad en nog steeds doen wat binnen onze macht ligt, bekruipt ons ook steeds vaker de gedachte: God moet misschien heel hard ingrijpen in onze gemeente om ons op het rechte pad te krijgen, kan het niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. Dat zal leed veroorzaken, verdriet, maar geeft God geen beproevingen opdat we onze toevlucht weer bij Hém zouden zoeken? Waren we maar weer een bloeiende gemeente zoals vroeger...

Antwoord

Je schetst jouw ervaring van een zeer verdrietige situatie in je kerkelijke gemeente: zij is geesteloos, zij is levenloos. Dat raakt je diep. Hoe goed is het dan om je allereerst af te vragen in hoeverre en op welke manier wij (dat is de gemeente en ook ikzelf!) daar debet aan zijn en schuldig staan voor God.

En als wij dan moeten concluderen schuldig te staan, dan is het goed om ons te verootmoedigen voor God en te bidden om afwending van een rechtvaardig oordeel van verkilling en verharding. Een oordeel dat wij verdienen!

En zeker, dan mag je vurig  bidden dat God ons wakker zal schudden door Woord en Geest, op de manier die goed is in Zijn(!) ogen. Hetzij Hij komt in straffende, tuchtigende gerechtigheid en met verdiend oordeel, hetzij Hij komt met een genadevolle, onverdiende opwekking van het geestelijke leven.

Bid God om de Geest in de gemeente; dat de gemeente niet langer Geesteloos zal zijn. Bid God om leven door de Geest; zodat de gemeente een levende gemeenschap van oprechte christenen zal zijn. Een gemeente, die leeft in en uit het Woord, door de Geest geleid; tot eer van God, werving van de naaste en blijdschap in het hart!

Kortom: bid God niet om oordeel en straf, maar bid met Jeremia: HEERE, bekeer ons tot U, zo zullen wij (!) bekeerd zijn. Vernieuw onze dagen als vanouds (Klaagliederen 5).

Kand. G. A. van Ginkel

8 reacties
benefietdiner
Bij het lezen van de vraag en het antwoord schoot mij de gedachten te binnen ‘Ora et labora’ vertaald betekent dit bid & werk. De Dominee geeft een goed antwoord om te bidden. Een van de duidelijkste Bijbelse geschiedenissen als het gaat over bidden en werken is wel Nehemia. Wat heeft die man veel gedaan om het herstel van Jeruzalem voornamelijk als het gaat om ‘werken’.

Veel traditionele kerken hebben te maken met wat de vraagsteller schrijft. Ook hebben veel traditionele kerken veranderingen aangebracht wat niet geholpen heeft. Als die traditionele kerken veranderingen hebben aangebracht heeft dat verwijdering of scheuringen voorgebracht.

Toch denk ik dat het niet anders kan dan dat er scheuringen komen in dode traditionele of orthodoxe kerken voordat er weer leven in kan komen. Een voorbeeld is de beeldspraak van het tarwe graan in Johannes 12:24-26
Erik1960
@Benefietdiner: de afgelopen weken heb ik me wat meer verdiept in het verhaal van Nehemia, omdat ik er gisteren over mocht spreken. Nadat hij hoorde dat het slecht ging met de inwoners van Juda en dat de poorten en muren van Jeruzalem verwoest waren, stak hij inderdaad zijn handen uit de mouwen. Hij gaf zijn hoge positie aan het hof op en gaf leiding aan de herbouw.
Wat mij opviel, is dat hij begon met luisteren. En nadat hij geluisterd had, bepaalde hij wat hem te doen stond. Scheuringen kom ik in zijn verhaal niet tegen.
Prisma23
Mooi dat de steller van de vraag het wel over "onze" gemeente heeft.
Precies wat Erik1960 zegt, er dus werk aan de winkel.
Dus bidden om inspiratie en aan de slag.
Samanthi
Verbeter de kerk en begin bij jezelf.
Jedidjas
Hebr 10: 24/25: de onderlinge bijeenkomsten niet vermijden, elkaar aansporen en elkaar aanvuren met goede werken en liefde (!)
Yada
De gemeente/kerk is één lichaam. Als een deel ziek is ben jij ook ziek. Als je been open ligt en ontstoken raakt, trekt de koorts door het hele lichaam.

Het lichaam heeft een Hoofd. Het is Zijn Eigen zaak. Klaag jezelf samen met je gemeente bij Hem aan. Die uw krankheden kent en liefderijk geneest…niet zelf gaan kwakzalven…

Roep tot de Goede Herder en wijs Hem de verloren/weggelopen/zieke schapen aan. Onderzoek ook jezelf. Waar komt jou verontwaardiging/verdriet/pijn vandaan? Is het echt zuiver? (En wees niet te lief of te makkelijk voor jezelf)…is er geen twist, zelfverheffing (ik ben toch wel een beetje anders…) of wrok vanbinnen? Vermaan als Hij door Zijn Geest je daartoe aanspoort.

Hij heeft Zijn Heilige Geest beloofd aan hen die Hem er om vragen. Die Heilige Geest zal overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Voor het eerst maar ook steeds opnieuw. Regen Heere…regen alstublieft…

De Vader is de Landman en Christus de Wijnstok. De Vader zal reinigen zodat er vruchten zullen zijn. De Vader zorgt voor de eer van Zijn Zoon en de Zoon zorgt voor de eer van Zijn Vader. Hoe heerlijk is dat! Gij hebt Mij niet uitverkoren maar Ik heb u uitverkoren om veel vrucht te dragen…

In Handelingen bidt een gemeente tot de Vader: Uw Heilig Kind Jezus…Hij word onteert…help!…

Zal de Vader dan niet horen en het voor Zijn Zoon opnemen? Hij had er vreugde in om Die Zoon te verbrijzelen. Zijn Zoon Die Hem zo gehoorzaam is geweest. Hij was nooit lauw. Zijn liefde en ijver brandt…Hij bidt nog…

Leg alles bij Hem neer…hoe sterk ben je dan? Het is Zijn zaak, Zijn kerk en Zijn eer. Uw wil geschiede…zijn er oordelen nodig om de ranken te reinigen? Vaderlijke kastijdingen? De Heere weet het…
Yada
Het kan zijn (waarschijnlijk) dat de Heere nu aan het snoeien is en dat er niet veel overblijft…dat Hij al aan het werk is maar dat het niet is wat je had verwacht.
Davinci83
Ga naar een andere gemeente. Dat is niet verboden.