Correcties in HSV

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de HSV. De HSV-commissie heeft als insteek gehad om de HSV met enige regelmaat te corrigeren (wanneer nodig). Echter, hoe vaak gaan die correcties plaatsvinden? Ik lees bijvoorbeeld net op refdag.nl dat men de belijdenisgeschriften wil vervangen door hertaalde versies. Alleen zou dit betekenen dat als je reeds in bezit bent van de HSV, je of deze vernieuwingen moet laten gaan, of dat je de HSV opnieuw moet aanschaffen, wat dan voor mij en velen anderen wel behoorlijk kostbaar is, aangezien het gaat om een editie van 109 euro. Ik ben benieuwd of HSV-commissie hiervoor een bepaalde regeling gaat treffen. Het zou toch jammer zijn dat mensen vanwege het geld, over 20 jaar nog steeds de eerste van de HSV hebben.

Antwoord

Een terechte vraag: we moeten het geld niet over de balk gooien. Ook als HSV-bestuur willen we een goede rentmeester zijn. In december 2010 is de HSWV verschenen. Er komt een aantal vragen binnen over bepaalde keuzes die gemaakt zijn bij de herziening. Die worden dan toegelicht of er wordt een Aantekening geplaatst, taal- en drukfouten worden direct aangebracht. Zie: www.statenvertaling.nu Er kunnen ook fouten gemaakt zijn bij het drukken. Een commissie uit het HSV-bestuur met de bestuursondersteuners bespreken de binnengekomen vragen/opmerkingen. De voorstellen tot verbetering, die tot nu toe heel gering zijn, leggen we voor aan het HSV-bestuur en die neemt een beslissing. Over een aantal jaren zullen we die correcties (dat betreft het vervangen of toevoegen van een noot, de interpunctie en vervangen van foute woorden e.d.) in de tekst invoeren. Dan is het ook de bedoeling dat de drie formulieren van enigheid vervangen zullen worden door de drie formulieren van eenheid uit de editie: Belijdenisgeschriften van de Protestantse Kerk (Heerenveen 2009). Dat staat allemaal nog in de kinderschoenen.

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

Herziene Statenvertaling (HSV)