Vriendschapsrelatie met ex-vriendin

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 16 jaar en na een half jaar verkering hebben mijn vriendin en ik het een maand geleden uitgemaakt. Het ging van haar uit maar we hebben er een hele tijd over gepraat. Ze vertelde dat ze niet meer van me hield en na een paar dagen leek het ons allebei het beste om het uit te maken. We hebben afgesproken goede vrienden te blijven, maar ik kan haar niet vergeten. Ik houd nog steeds van haar en heb niet het gevoel dat dat minder wordt. Ik heb dat al een paar keer tegen haar gezegd, maar dan zegt ze dat ze hoopt dat het snel overgaat. Ik wil graag gewoon vrienden met haar blijven (liever meer) maar ik hou nog steeds van haar en we hebben nog best veel contact. Ik vind het erg moeilijk om normaal met haar om te gaan, ook tegenover onze omgeving.

Wat moet ik doen? Is het beter om een tijdje helemaal niet meer met elkaar om te gaan? We emailen nog best veel en ik kan nog heel goed met haar praten. Ik hoop nog altijd dat het goed komt tussen ons maar ik denk dat dat niet realistisch is. Ik weet niet wat er fout gegaan is tussen ons en zij weet het ook niet. Weet u wat ik het beste kan doen om mijn relatie met haar om te zetten in een vriendschapsrelatie?

Antwoord

Het is en blijft moeilijk om als de verkering uit is nog met een vriendschapsrelatie door te gaan, zeker als één van beiden graag met die verkering had willen doorgaan. Als ik het zo lees, dan blijft je ex-vriendin bij haar besluit om geen verkering meer met je te willen. Dat is voor jou heel verdrietig, maar daar kun je dan verder niets aan doen.

Op zich hoeft er ook niet echt iets fout te zijn gegaan waarom die relatie is uitgegaan. Dus ga je zelf ook niet zitten pijnigen wat je eventueel verkeerd zou hebben gedaan. Om verkering met elkaar te hebben moet je veel van elkaar houden, dat laat zich niet altijd door het verstand sturen. Ik denk dat het voor jou beter zou zijn om elkaar een tijdje niet meer te spreken. Dat is wel heel moeilijk, maar je bent er dan meestal wel veel sneller overheen.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering uitverliefdheid