Pijn aan achillespees

drs. P. C. Hildering / 1 reactie

Vraag

Ik heb sinds driekwart jaar regelmatig last van een pijnlijk trekkend gevoel aan m'n linker achillespees. Op mijn zesde jaar is mijn pees verlengd omdat ik om mijn tenen liep, maar nooit eerder dan afgelopen maanden had ik zo'n last hieraan. Ik heb wel een andere baan en heb ook behoorlijk wat gewichtsverandering ondergaan, maar wellicht heeft dat er verder niets mee te maken? Wat kan dit zijn?

Antwoord

Meestal ontstaat een trekkend gevoel aan de kuit of de aanhechting van de achillespees door of overbelasting, of een ongelukje. Dat laatste was bekend geweest, dus zal de oorzaak bij u onder het eerstgenoemde moeten worden gezocht. Overbelasting kan inderdaad ontstaan door verandering in de werkomstandigheden of persoonlijke omstandigheden, maar heeft daarbij meestal sterk te maken met de belastbaarheid van de spier/pees. Een belangrijke oorzaak voor verminderde belastbaarheid is een relatieve verkorting van de spier, waardoor er meer druk/trek komt te staan op/bij de aanhechting. Met uw voorgeschiedenis zou dat zeker een rol kunnen spelen. Overigens spelen de voeten, het schoeisel en in het algemeen getraindheid ook een rol. Van onderaf kijkend zou de oplossing derhalve gelegen kunnen liggen in aanpassen schoeisel, eventueel steunzolen, rekoefeningen voor de kuitspieren of spierversterkende oefeningen. De voeten zijn te onderzoeken door een podotherapeut, de spierkant door een fysiotherapeut.

Natuurlijk zijn er nog andere mogelijke oorzaken zoals een slijmbeursontsteking. Afgezien van het feit dat een fysiotherapeut en een podotherapeut dat zeker zullen herkennen, is bij de behandeling daarvan de huisarts nog wel eens de aangewezen persoon om te consulteren.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

benenpijn
1 reactie
solide
doe eerst wat dr hildering zegt. en overweeg eens een chiropraktor.