(...) Kunt u mij advies geven hoe ik om moet gaan en nog liever hoe ik er vanaf ...

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Mag onderstaande vraag beantwoord worden door ds. Simons? Hartelijk bedankt! Kunt u mij advies geven hoe ik om moet gaan en nog liever hoe ik er vanaf kan komen dat zonden die ik in mijn jeugd zo liefhad mij nu zo achtervolgen? De Heere heeft mij opgezocht en Christus aan mijn ziel geopenbaard en ik mag weten dat mijn zonden vergeven zijn door het bloed van Christus. Ik weet wel dat ik een tweemens blijft en dat de oude mens blijft strijden tegen de nieuwe, maar het is soms bijna niet vol te houden. Soms ben ik bang dat ik weer in de oude zonde zou vallen. Dominee geeft u me a.u.b. raad! Bedankt!

Antwoord

Beste vraagsteller/ster,

Wat een wonder als je belijden mag dat Hij je zonde heeft weggedragen.  Geworpen in een zee van eeuwige vergetelheid.  Wat een wonder als je belijden mag dat Hij Zich aan uw ziel geopenbaard heeft!  Wij die eertijd blind en dood waren... (Efeze 2:2) en nu leven omdat Hij leeft. Wat een wonder als je belijden mag dat je weet dat je een tweemens blijft. Een tweemens die een strijdt heeft tussen vlees en Geest (Gal. 5:17). Toch geen onzekere strijd. Maar een strijd die reeds beslist is.  We zijn reeds overwinnaars in Hem die overwon (Rom. 8:37). Wat een wonder als je het Woord mag nazeggen dat het vlees nooit meer zal overwinnen (Rom. 6:11). Het vlees heeft het reeds in Christus verloren... Hoor maar; de zonde zal over u niet heersen, want gij zijt niet onder de wet maar onder de genade (Rom. 6:14).

Vriend/vriendin vreest niet, het vlees, de zonde zal over u niet meer heersen. Goed, u kunt er wel voor vrezen.  Soms zelfs zo sterk dat het water tot aan de lippen komt. Maar toch zal het tot “u niet genaken” (Ps. 91:7). Een tweemens die voor ons gevoel zo kan leven. Toch is die oude dood! Gelooft u/jij dat? Morsdood! U zult zeggen; dat voel ik zo niet. Misschien is dat het juist. U voelt het niet, maar gelooft u het?

Is het echt waar dat die oude mens morsdood is voor God? Ja, het Woord zegt het, hoor maar; Romeinen 6: 6/Galaten 2:20/Gal. 5:24/Gal. 6:14. U worstelt met bepaalde zonden. U bent bang dat u ze niet de baas kunt.  Bang dat ze straks u door “het lint heen trekken” en dan? Dan lacht de duivel. U hoort zijn schatterlach al. Het ergste is wel, vind u niet, dat Zijn Naam om u gelasterd wordt.

Wat voor raad wil ik u geven? In de eerste plaats; houdt het daarvoor dat gij de zonde dood zijt! Rom. 6:11 en God levend zijt. In de tweede plaats schuil dicht bij Hem, het Lam van God dat de zonde der wereld wegneemt (Joh. 1:29). In de derde plaats hoe dichter een kind van God bij de wet schuilt hoe meer de zonde wordt opgewekt. Lees Rom. 7: 5/6. Gal. 5:17 (een geheim). In de vierde plaats, houdt in gedachtenis dat de poorten van de hel Gods kind niet zullen overweldigen (Math. 16:8).

Van harte Gods zegen... Houdt moed het is nog een “verdrukking van tien dagen.”

Uw dienaar in Christus,
Ds. A . Simons, Vinkeveen