Twee jaar niet zwanger mogen raken

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / Geen reacties

Vraag

Wij, stel van begin 20, hopen over een paar maanden te gaan trouwen. Nu hebben we een probleem. Ik (meisje) heb erg veel last van bekkeninstabiliteit. Waarschijnlijk gevolg van een val. Ik heb nu van de fysiotherapeut het advies gekregen om de eerste twee jaar niet zwanger te raken. Het risico is groot dat het (nu) door een zwangerschap zal escaleren, omdat ik nu nog maar weinig aankan. Omdat alles eerst nog moet genezen (vooral door rust) en worden getraind. Hoe moeten wij hier tegenover staan? Omdat ik nu veel pijn heb zie ik erg tegen een eventuele zwangerschap op. Maar aan de andere kant leert de Bijbel dat we op God moeten vertrouwen.

Antwoord

Beste aanstaande bruid,

Wat heerlijk dat jullie over een paar maanden gaan trouwen. Een heerlijke tijd van voorbereiden en jullie huis klaar maken. Maar niet alleen vreugde, je hebt veel last van bekken instabiliteit. En je fysiotherapeut heeft jullie het advies gegeven om de eerste paar jaren niet zwanger te worden.  Je moet genezen door rust en je bekken moet getraind worden. Hoe jullie daar tegen over moeten staan?

De raad van de fysiotherapeut absoluut volgen!! Bekken instabiliteit is niet niks, en je zou voor je hele leven schade kunnen oplopen als jullie zijn raad naast jullie neerleggen. Je hebt veel pijn en je ziet tegen een eventuele zwangerschap op. Maar ja, de Bijbel leert ons dat we op God moeten vertrouwen, schrijf je.

Gods Woord leert ons dat we niet op Hem “moeten” vertrouwen, maar dat we  op Hem “mogen” vertouwen, en dat bij Hem raad is, kracht en hulp. Dat bij Hem milde handen en vriendelijke ogen zijn. De Heere heeft ons ook verstand gegeven en we hebben onze verantwoordelijkheid ten opzichte van ons eigen lichaam en van elkaar. Jullie mogen in deze weg op de Heere vertrouwen dat Hij je lichaam in de weg van rust en training weer sterk maakt en  geneest.

Petrus schrijft in zijn eerste brief het derde hoofdstuk (7) over de verantwoordelijkheid ten opzichte van de vrouw. Dat een man met verstand bij zijn vrouw moet wonen. Dat wil in jullie geval zeggen dat je de raad aan jullie gegeven, moet opvolgen. Het zou heel erg zijn als je je lichaam zo zou forceren, dat je blijvend pijn en schade zou ondervinden.

Ik wens jullie nog een gezegende voor bereidingstijd toe en Gods zegen op jullie huwelijk.

N. J. van Dooijeweert-van der Slikke, Mazamari (Peru)

Lees meer artikelen over:

gezinsvormingvoorbehoedsmiddel