Omgaan met vreselijke bijbelpassages

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

05-09-2005, 00:00

Vraag

Ik ben de laatste tijd veel de Bijbel aan het lezen. Ik begon in het Oude Testament maar een vriend van mij raadde mij aan om in het Nieuwe Testament te beginnen. Voordat hij dit zei had ik al wel een stuk in het seksuele spanning oproepen gelezen waaronder Richteren 21: 10-16 en Richteren 21: 20-22. Wat hier in mijn ogen gebeurt is feitelijk gewoon verkrachting.

Hoe moet ik met dit soort dingen nou omgaan? God gaf dit niet als opdracht, maar wel als opdracht om de Benjaminieten uit te dunnen en door Gods voorzienigheid had Hij kunnen zien dat dit zal leiden tot verkrachtingen van maagden. Verder grijpt Hij ook niet in. Het spijt me dat ik het zeg, maar als ik dit soort dingen lees dan vind ik het verdacht veel lijken op een stukje mythologie in plaats van Gods eeuwige goedheid. Ik hoop dat u mij hier een beetje uit de brand kunt helpen.


Antwoord

Beste vragensteller,

Wat fijn dat je de laatste tijd veel in de Bijbel leest. Dat zal zeker zo'n achtergrond hebben, en het is verheugend dat je Gods Woord leest. Duidelijk is dat je deze niet alleen leest, maar ook overdenkt! Dat is belangrijk: Bijbel lezen is goed, de Bijbel bestuderen is nog beter. En, dan mag je je vragen hebben! Zo eenvoudig is het namelijk niet altijd. Inderdaad, met name het Oude Testament kan je soms voor dingen plaatsen, die tenminste je de wenkbrauwen doen fronzen. Ook dit genoemde gedeelte is niet eenvoudig. Je centrale vraag is: hoe ga ik met dit soort dingen om... Laat ik daarom enkele concrete aanwijzingen geven.

Bedenk dat de Bijbel onfeilbaar is, het is het geïnspireerde Woord van God. Dat betekent ten diepste dat in de Schift -hoe duister voor ons oog dan ook- altijd de waarheid te vinden is. De Heilige Geest heeft Zich niet vergist bij het laten schrijven van het Woord. Het is niet fout wat er staat, zoals het er staat. Integendeel, vanwege onze zonden missen wij de ‘geestelijke antenne’ om te verstaan wat God tot ons zegt.

Bedenk dan gelijk ook dat de Bijbel eerlijk is. Het is onfeilbaar, het is de waarheid. Maar, het is ook eerlijk. Wat mensen fout doen, wordt ongezouten opgeschreven. Dat is het bijzondere van de Bijbel. Eerlijk wordt bijvoorbeeld verteld hoe Gods kinderen -zoals Abraham en David en Petrus- fouten begaan. Daar kunnen we van leren. Tegelijk brengt dat de Bijbel nabij. Het is niet uit een andere wereld, het is uit deze wereld. Het gaat over mensen, zoals jij en ik: met onze fouten en gebreken.

In het genoemde stuk bijvoorbeeld, zie je dus dat Gods goede bedoeling -namelijk het in stand houden van de stam van Benjamin- door mensen ontaard in zaken die wij moeten afkeuren. Dat is dus het onfeilbare van de Bijbel. Het openbaart Gods goede bedoeling, het laat zien dat dát bij mensen ontspoort. Zo was het toen, zo is het nu nog.

Er zijn ook soms geschiedenissen in de Bijbel die ons vreemd overkomen. Je moet bedenken dat er wel culturele verschillen zijn. Soms dat wij het als 21e eeuwse westerlingen niet kunnen begrijpen dat... vul zelf maar in. Maar, voor de toenmalige culturele omstandigheden is dat soms goed verklaarbaar. Er moet dus een stukje vertaalslag gebeuren. Voorbeeld: in onze tijd met -terecht- de aandacht voor menselijkheid, komen allerlei oorlogen en misdaden over als ernstige fouten. Wij kunnen zeker niet begrijpen dat God het soms zo wil. Maar, Afrikanen bijvoorbeeld kennen soms dat probleem helemaal niet. Die denken daar anders over. Trouwens, God heeft nooit een dubbele agenda, Hij is rechtvaardig en genadig. Wat voor ons soms vreemd is, is voor de Heere rechtvaardig. Dat moet ook onze norm zijn.

Probeer dan ook naast de Bijbel een goede verklaring te lezen als je het niet begrijpt. Wat soms de wenkbrauwen doet fronzen, wordt soms met een verklaring in de hand een soort “aha erlebnis”. O, zit dat zooooo.... Denk aan bijvoorbeeld een statenvertaling met kanttekeningen, de verklaring van Matthew Henry, of -wat ook mooi is- Leer en Leven van P. Cammeraat. Dat is best een investering, maar je zult de Bijbel beter begrijpen, meer zegen ontvangen, en je hebt er de rest van je leven wat aan. Trouwens, op internet kan je goudmijnen vinden. Even Googleën en voila!

De Bijbel kent geen Mythologie. Veel uit de Bijbel is archeologisch verklaarbaar. Maar, dat doet er niet toe. De tekst heeft als geschiedenis altijd zo'n waarde. Als je de Bijbel leest, laat dat altijd gepaard gaan met het gebed tot de Heilige Geest, of die je verstand wil verlichten. Als je de Bijbel leest, dan moet je telkens je twee vragen stellen: wat staat er / wat wordt ermee bedoeld, én: wat zegt dat mij. Om die twee vragen beter te begrijpen geef ik je het volgende schema.

A. Tekst = gebeurtenis.
B. Context van dat Bijbelgedeelte, dus van die tijd.
C. Context van de lezer, jouw eigen (tijds)omstandigheden.
D. Boodschap voor de lezer, wat wil God tot jou zeggen.

Het is waar. Begin eerst maar eens het Nieuwe Testament te lezen. Een evangelie, een brief. Lees ook de psalmen, dat is zoooo mooi. Als je geschiedenissen en profeten leest, probeer steeds eenvoudig een inleiding te lezen. Dat is vaak een sleutel tot de teksten.

Ik wens je van harte Gods zegen. Ook wens ik je de leiding van de Heilige Geest.

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree, Arnemuiden

Tags in dit artikel:

Oude Testament
Dit artikel is beantwoord door

Ds. A. Goedvree

  • Geboortedatum:
    16-06-1970
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hellouw
  • Status:
    Inactief
108 artikelen
Ds. A. Goedvree

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Stel, je hebt God op enig moment liefgekregen en je bent wedergeboren. Kan je dan op enig moment nog God haten? Ik merkte bij het lezen van de kruisiging een haatgevoel tegen Jezus in mij en ik kon mi...
Geen reacties
05-09-2023
Ik vernam dat er in sommige kerken sprake zou zijn van mystiek. Wat wordt daar mee bedoeld? Ik heb geen idee waar ik dan op moet letten. Graag een begrijpelijk antwoord omdat ik niet snel iets begrijp...
1 reactie
05-09-2017
Aan iemand van de Ger. Gem. Zelf ben ik niet zo gewend aan regels m.b.t. vrijheidsbesteding, maar ik hoorde dat er vanuit de kerkelijke gemeente kritiek was op m’n vriendin omdat ze op skeelers rijdt ...
Geen reacties
05-09-2016
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering