Moeder zit in het occulte wereldje

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Ik zit thuis in een situatie waarin ik best goed advies kan gebruiken. Het zit namelijk zo. Ik ben namelijk pas sinds een half jaar christen. Natuurlijk niets mis mee en ik ben ook vreselijk blij en dankbaar dat God ook naar mij heeft omgekeken, maar toch zit ik met iets: mijn familie. Zij geloven namelijk niet en om het een stapje erger te maken, mijn moeder zit helemaal in het occulte wereldje (hekserij) en mijn zusje is daar ook al in geïnteresseerd. Het lijkt mij niet moeilijk om voor te stellen dat ik hier vaak met gemengde gevoelens tegenaan kijk.

Tot nu toe is echter alles nog redelijk goed gegaan, er hebben zich in ieder geval geen conflicten voorgedaan. Er is nu sprake van een soort “gedoogbeleid”, mijn moeder laat mijn opvattingen met rust en ik doe dat wederzijds. Gesprekken over geloof komen dan ook niet vaak voor. Mocht er toch een keer aanleiding zijn tot een gesprek over het christelijke geloof, dan wordt die aanleiding vaak genegeerd, in de kiem gesmoord of er wordt een draai aan het gesprek gegeven zodat het onderwerp verandert. Ik heb daarom soms het idee dat mijn familie op een tijdbom zit waarvan ik niet weet wanneer deze gaat ontploffen. Ik ben bang om gesprekken te beginnen over wat ik geloof, want wie weet wat voor gevolgen dat heeft voor mijn omgang met mijn ouders? Ik zou de situatie hiermee erger kunnen maken.

Alles laten rusten en doorgaan zoals ik dat nu doe is ook geen optie, ooit zal het misgaan. Zo ben ik bijvoorbeeld bang als ik later zelf trouw en een gezin krijg. Openheid tegenover mijn schoonfamilie en vooral mijn vrouw is dan zeker een vereiste. Wie weet hoe zij gaan reageren? Daarbij wil ik mijn kinderen later christelijk opvoeden en ik ben dan bang dat omgang met hun oma roet in het eten zal gooien. Zeker als de kinderen vragen gaan stellen (aan oma). Ik wil graag voorkomen dat mijn familie onnodig aan stukken gescheurd wordt. Ook zou ik graag zien dat mijn familie stopt met wat ze nu doen en tot inkeer komen, ik zie ze de ene stommiteit na de andere begaan. Bidden hierover doe ik al, maar extra advies om met deze situatie om te gaan zou welkom zijn.

Antwoord

Ik ben blij van je te horen dat je christen bent. Hoe je dat geworden bent, schrijf je niet. Maar het wonder dat God naar je omgezien heeft, is inderdaad o zo groot. Dank daar de Heere voor. En vraag Hem om kracht om te blijven geloven en weerstand te bieden aan het kwaad. Lees ook eens Jakobus 1:5: “Indien iemand...wijsheid ontbreekt, laat hij ze van God begeren, Die een ieder mild geeft en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden.”

Christen-zijn betekent strijd. Jezus zei immers: ”Strijd om in te gaan door de nauwe poort” (Lukas 13:24). Daar horen ook al die dingen bij waarover je schrijft. Wees in elk geval maar blij dat je het leven als christen in je familiekring niet onmogelijk wordt gemaakt. Dat komt ook voor. En dan is wat jij noemt ”gedoogbeleid” altijd nog beter. Bovendien zal de Heere God wel medegelovigen op je weg brengen, die voor jou als een vader en moeder zijn.

En nu hoop ik van harte dat het geloof voor jou betekent dat je alles met de Heere overlegt en van Hem kracht en wijsheid vraagt voor elke dag, ook om op de rechte manier te getuigen. Dat laatste betekent allereerst dat je liefde hebt voor anderen en dat je dat laat blijken in je houding en gedrag. Met andere woorden: een reflector zijn (weerspiegeling van de liefde van de Heere Jezus). Dat is de beste manier van getuigen.

Verder mag je best, elke keer als de Heere een deur voor je opent, ook proberen iets te zeggen van de blijdschap in je hart over de Heere Jezus en Zijn genade. Misschien is daar lang niet altijd van de kant van je gezinsleden openheid voor. Wel, dan moet je niet proberen om hen te bekeren en hun hart als met een breekijzer open te breken. Iemand bekeren kan God alleen. Bid maar veel voor hen en zie intussen uit naar een mogelijke verandering van gezindheid bij je ouders en gezinsleden. De Heere kan dat geven.

Vraag de Heere ook maar om een vrouw die de Heere vreest en liefheeft. En zij (en wellicht ook haar familie) zullen dan best begrip hebben voor je situatie. Zit er nu nog maar niet over in hoe het later met je kinderen moet gaan. Als de Heere hen leert geloven, kan de duivel hen (trouwens ook jou en je vrouw) dat echt niet afpakken.

Ik hoop, dat je aan het bovenstaande wat hebt. Als je nog meer vragen hebt, mag je die gerust aan mij kwijt. Moge God je zegenen.

Ds. C. den Boer

Lees meer artikelen over:

contact met niet-gelovigewicca