Eeuwige twistpunt van rokken en hoeden

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Geachte dominee, ik kan er gewoon niet tegen dat mensen zoveel tijd verspillen met de uitleg van de Bijbel. Wat mij vooral ergert is het eeuwige twistpunt van de rokken, en de hoeden. Maar mensen die zeggen dat dit op grond van de Bijbel aan hen verplicht wordt, zijn hypocriet. Want ik hoor nooit iets over mensen die vijf dagen werken, terwijl er toch duidelijk staat (nota bene in de Geboden!) “zes dagen zult gij arbeiden”. Waarom zijn (met name) de 'zwaardere' kerkgenootschappen zo dubbel? Is dit halsstarrig conservatisme?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Nou, nou, je gaat met je vraag wel kort door de bocht. Vrouwen/meisjes die een rok dragen en geen (spijker)broek en een hoed op zondag in de kerk, omdat ze zich in hun kleding willen gedragen naar wat God daarover in Zijn Woord zegt en omdat ze daarmee kenbaar maken haar plaats als vrouw/meisje te kennen, zou ik niet graag hypocriet willen noemen. Ik heb zelf op Refoweb antwoorden gegeven op vragen wat dit betreft. Zoek ze maar op en overweeg nog eens goed wat ik daarover schreef. In het kort komt dit ongeveer op het volgende neer.

Op het punt van de kleding leg ik niet alle nadruk. Ik beschouw het al of niet dragen van een lange broek door een vrouw als een uiterlijk teken waar onze zaligheid niet van afhangt. Wie dat laatste beweert, is wettisch/ fundamentalistisch bezig. Maar het moet voor een vrouw die naar bijbelse maatstaven wil leven, niet moeilijk zijn om ook in haar kleding tot uitdrukking te brengen, dat zij beseft, dat man en vrouw ieder hun eigenheid hebben en dat dit ook in de kleding tot uiting moet komen. In die geest kunnen we Deut.22:5 verstaan (lees dit vers nog maar eens en ook wat de Kanttekeningen van de Statenvertaling daarover zeggen). Calvijn zegt hiervan: “Hoe men is gekleed, is op zichzelf niet een zaak van zo groot gewicht.” Het dragen van een lange broek door de vrouw kan zelfs in bepaalde omstandigheden (werk op boerderij, fietsen, training tijdens gymnastieklessen..) gewenst zijn. Maar in het algemeen gesproken zal een christenvrouw ook in haar kleding willen uitdrukken, waar zij staat en niet met de mode van de tijd (= het uitwissen van de verscheidenheid van man en vrouw)  meedoen. En dat niet alleen uit het oogpunt van de zogenaamde sociale controle. Wat betreft het dragen van een hoofdbedekking door de vrouw: lees 1 Korinthe 11: 1 - 16. Ik zou dit alles niet graag “halsstarrig conservatisme” willen noemen.

Met een hartelijke groet,
Ds. C. den Boer