Verharding na opzettelijke zonden

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

N.a.v. het antwoord van ds. Buijs over de verharding: 'Opzettelijke zonden en vergeving'. Hoe weet je of iemand dat punt heeft bereikt? Hoe herken je dat? Waarin uit zich dat?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is niet aan ons om te bepalen wanneer het moment is aangebroken dat iemand totaal verhard is. Alleen de Heere weet dat. Wat er in de Bijbel over geschreven staat -zie daarvoor mijn antwoord van 27 mei 2019- is bedoeld om ons te waarschuwen: zorg dat het zover niet komt in je leven. Met andere woorden: bekeer je tijdig, en dat is: nú!

Je kunt soms huiveren als je bij anderen een proces ziet plaatsvinden. Toch zijn er mensen die lang en bewust en grof gezondigd hebben en toch tot bekering komen, dankzij Gods genade. Denk bijvoorbeeld aan John Bunyan, de schrijver van De Christenreis: hij was een verschrikkelijke vloeker. Zo zelfs dat er een uitdrukking bestaat: vloeken als een ketellapper (het beroep dat hij eerst uitoefende). En toch greep de Heere in Zijn oneindige goedheid krachtdadig in in zijn leven.

Kortom: laat het oordeel over een ander maar aan de Heere over, bid voor mensen die zich op een glijdende schaal bevinden en bedenk: “Houd intussen uzelf in het oog, opdat ook u niet in verzoeking komt” (Galaten 6:1b).

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Ds. P.D.J. Buijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Nunspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden: