Kerst. De dominee preekte over Lukas 2:6-7. Kerst, een werk van de drie-enige Go...

Ds. A.A. Brugge / Geen reacties

Vraag

Kerst. De dominee preekte over Lukas 2:6-7. Kerst, een werk van de drie-enige God. Een heel mooie en rijke preek; tot het derde punt. Toen ging alles omver! Alleen troost voor mensen die zondag 1 tot en met 4 kennen. “Eerst hebben ingeleefd: betaal, betaal, betaal. Wat moet en kun je anders met Kerst? Anders is het leeg. Je bedriegt dan jezelf. Eerst moet je die onrust kennen. Het is een volk dat eerst heeft geleerd dat ze zelf wil betalen, op nul zijn uitgekomen, ja zelfs onder nul. Als je aan ze vraagt, wie is Jezus?, dan weten ze het niet. Ze hebben genoeg aan de bevinding die er gepreekt wordt, maar zijn niet in Christus. Ze horen erover, maar zijn missende mensen die erbuiten staan. Dan kan de zaligheid voor iedereen, behalve voor mij. Zo beleven ze dit.” (Boston zegt over deze laatste gedachte: een erge zonde, dat ongeloof!). Gisteren zei een dominee: Schrijf de Heere maar geen volgorde voor, de Heere werkt zo vrij. Toch ben ik diep moedeloos als ik weer zo verward de kerk uitga. Wat moet ik doen? Kunt u me echte raad geven? Ik word zo enorm heen en weer geslingerd en dat is niet goed voor mij. Een moedeloze hoorder.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Kerst heeft een bijzondere betekenis. Het herdenkt de komst van de Heere Jezus om verloren zondaren te redden. Om te behouden is Hij gekomen. Zijn komst krijgt waarde voor mij, als ik zie dat eigen reddingsmiddelen niet voldoen. Met alle doen en laten kom ik niet dichter bij God; maar worden ook mijn zonden niet vergeven. Wie echter met lege handen vlucht komt niet beschaamt uit. Hun schenkt Hij moed en krachten, die hopend op Hem wachten.

Voor meer helderheid en ook tot vorming kan ik je van harte de preek van Kohlbrugge over Joh. 3:16 aanbevelen!

Ds. A. A. Brugge

Ds. A.A. Brugge

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Doetinchem