Ouderlingen in het zwart

Ds. J.R. Lammers / 13 reacties

Vraag

Graag zou ik de volgende vraag willen voorleggen. In onze kerken dragen de ouderlingen meestal een zwart pak of een zwart jasje met een grijze gestreepte broek en een zwarte stropdas. In de PKN (Geref. Bond) mogen de ouderlingen een gekleurde stropdas bij hun pak dragen. In de PKN Confessioneel worden er diverse kleuren pakken gedragen. Zijn deze regels per kerk formeel vastgelegd? Of is dit een informele afspraak waarbij de traditie gehandhaafd wordt? Graag zou ik uitgelegd zien hoe dit tot stand is gekomen en waarom dit nu nog steeds gehandhaafd wordt.

Antwoord

Dit verschilt inderdaad per kerk. Dit is niet formeel vastgelegd in een kerkorde of iets dergelijks. Het heeft alles te maken met stijl. Vroeger zei iemand een keer: als je naar de koningin op audiëntie zou gaan, dan trek je ook goede kleren aan. Dan doe je toch zeker als je op bezoek gaat bij de Koning.

Toch is er meer over te zeggen. Veel mensen beleven dat nu eenmaal niet meer zo en dan zeg ik zelf: laten we maar dankbaar zijn dat ze er zijn. Datzelfde geldt voor het ambt: laten we maar blij zijn dat er mensen zijn die het ambt willen bekleden. De kleding is dan bijzaak.

Maar wel een zaak die er dus bij komt: als het even kan, laat het dan in stijl zijn. Maar het hoeft geen parade te worden van mannen in zwarte pakken die zelfs een kleurcode voor de stropdas meekrijgen.

De regeltjessfeer kan veel kapot maken bij mensen die wel interesse hebben in de boodschap van de kerk, maar op die regeltjes zouden kunnen stuklopen.

Ds. J. R. Lammers

Tags in dit artikel:

zwart
13 reacties
pannenkoek
Mijn man is ouderling en bij ons GG draagt de kerkenraad gewoon een zwart pak, met een stropdas in wit/grijs en zwarte tinten. Streepje of blokje maakt niet uit. Niet persé effen zwart dus.
Toen wij een pak gingen kopen moest het zwart zijn. Proberen ze in de winkel er een rose blouse bij te doen. '' nee, het is voor in de kerkenraad' oké, een witte blouse dan. De volgende poging was een stropdas met een fel rode streep. Ja, dat is wel mooi, maar was niet de bedoeling. Ha ha
pannenkoek
De diakenen dragen overigens ook het zelfde pak.
Orchidee
Opzich is het natuurlijk ook wel zo dat de kleding er in principe niet toe doet, maar als de ouderlingen en diakenen met zn alleen 1 geheel vormen vind ik dat altijd wel een mooi beeld.
Ook bij ons dragen ze een zwart pak, en is de stropdas aan eigen keuze onderworpen.
Mooi als er eenheid is en dat ze dit ook uit stralen
Annet76
"De kracht van de boodschap zit in de herhaling"

.....en ineens is bij mij het kwartje gevallen;))
dijna61
Inderdaad zijn dit instellingen van mensen, maar een kerkenraad kan je niet dwingen om dat te doen, wij hebben daar nooit aan meegedaan en dat wordt dan ook wel geaccepteerd.
Tegenwoordig is dat helemaal niet meer aan de orde in onze kerken zelfs een pak of een stropdas wordt maar weinig meer gedragen. Zo zie je maar dat kleding met de tijd steeds verandert.
Cloudsadmirer
Ik vind het altijd wel erg netjes als de kerkenraad een geheel vormt.
In de tweede kamer zien ze er ook netjes uit (de vrouwen) en de mannen in pak, waarom dan niet in Gods Huis? Als dit in een gemeente de gewoonte is, is het denk ik christelijk om je daar gewoon in aan te passen.

Een poos geleden was ik in een kerk waar dit blijkbaar niet de gewoonte was. Toen de ds de kerk uitliep zat ik te wachten op de ouderlingen en diakenen die langs zouden komen. Ik snapte er niks van want er liep wel een ander groepje mensen achter hem aan, dat bleek dus later de kerkenraad te zijn.
Echt een heel rare gewaarwording hoor, als je het zo niet gewend bent.

Het zijn inderdaad de bijzaken waar we absoluut geen hoofdzaak van moeten maken. Maar ik denk dat al zulke bijzaken bij elkaar wel een dienst -laten we niet vergeten dat het Gods dienst is- netjes en ordelijk kunnen 'bekleden'.

De Bijbel spreekt ook over 'eerbaarheid' in Gods Huis! Ik denk dat daar binnen én buitenkant mee bedoeld word. 1 Timótheüs 3 vers 8+15
sjaakaalbers
Niet donkerblauw, maar zwart

Toen eens een ouderling, die het jammer vond met zijn dure zwarte pak op de fiets te zitten, het waagde om in zijn donkerblauwe kostuum huisbezoeken af te leggen, sprak Ds. Doornenbal hem vermanend toe: ‘Heb jij geen zwart pak? (…) Laat ze maar zeggen: ‘Daor komt die zwarte kreai’n an”. Het hoort erbij!’
Annet76
@Jan28,
Je hoeft niet zo heel diep in de vragenrubriek te graven om daar uiteenlopende meningen tegen te komen voor wat betreft de kledingvoorschriften. Een hoedje, de rok, een legging en ja zelfs het ondergoed bleek een tijdje terug de moeite voor een verhitte discussie.
Zelfs al is de vraag er in eerste instantie helemaal niet om begonnen, dan nog weten we er een draai aan te geven dat we warempel toch weer op onze kledingvoorschriften uit komen. Wat nou niet belangrijk denk ik dan? Als we daar dan zo’n dag of wat over hebben gediscussieerd - of gekibbeld zoals sommigen het liever noemen - en iedereen elkaar het vuur aan de schenen heeft gelegd, dan komt er altijd weer iemand voorbij en die plompverloren zegt: “Ja kom nou…waar draait het hier eigenlijk om, hoe belangrijks zijn die regeltjes nou eigenlijk?”
Ojee, dan word je weer even met beide benen op de grond gezet…het blijkt helemaal niet belangrijk te zijn zelfs, maar dat wisten we natuurlijk tot op dat ogenblik absoluut niet want iedereen deed er, al dan niet met de nodige emotie, aan mee. Hulde aan de mensen die ons af en toe even weer tot de orde weten te roepen toch? Uiteindelijk houdt het daarmee dan ook wel weer langzaam op en zakken de gemoederen weer een beetje zodat iedereen weer over kan gaan tot zaken die er echt toe doen. Prachtig toch…het boeit me wel zoals dat af en toe kan gaan..en de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik me zelf er ook wel eens in heb laten meeslepen. Daar zijn we ook maar gewoon mens voor toch?
Dan nu: ‘ouderlingen in het zwart’….even had ik nog de hoop dat het misschien iets anders zou zijn, maar nee…ook zij zijn inmiddels aan kledingvoorschriften onderworpen tot aan het streepje toe die straks ook nog horizontaal moet zijn in plaats van verticaal want stel je voor dat..(..).
Dus zullen me maar vast weer beginnen met de discussie totdat er iemand opstaat die ons tot de orde roept, of zullen we het dit keer voor zijn. Ik stem voor het laatste.
Omdat ik van geen enkel kledingvoorschrift ooit iets heb begrepen en me daar ook echt niet bepaald druk over maak, viel ineens het kwartje bij me: “De kracht van de boodschap zit in de herhaling”….hoewel ik eerlijk moet zeggen dat de boodschap zelf nog niet is binnengekomen, de herhaling langzamerhand wel!
Nu ga ik naar de kerk voor de laatste dienst van het kalenderjaar, ik denk dat ik voor de verandering maar eens een pak aan doe;))

Een goed uiteinde gewenst!
pannenkoek
"Een zwart pak bij een (dienstdoende) ouderling -wanneer hij ambtelijk werk verricht- hoort mijns inziens gewoon bij de etiquette"

Bij ons alleen op zondag, ze gaan in een 'eigen' pak op huisbezoek en in eigen pak geven ze catechisatie.
pannenkoek
"Ik vind dat ook de vrouwen van ambtsdragers zich moeten aanpassen aan hun man."

Oeps, nou dan mag ik er wel eens wat aan gaan doen ;-) :-)

Aan de ene kant moet ik naast mijn man het goede voorbeeld geven, maar aan de andere kant is hij ouderling en ik niet.

Toen hij diaken werd dacht ik 'daar gaat mijn broek....' maar ik had hem nog aan. Toen hij ouderling werd dacht ik ' dan gaat hij nu....' Maar ik loop er door de weeks nog in :-)
dijna61
Deze ongeschreven wetten gelden in sommige kerken trouwens ook voor de predikanten en hun vrouwen.
Rianne1357
Tja, Regeltjes? van mensen? nee dat is nooit echt belangrijk. wel vind ik het nog steeds netjes als alles bij ouderlingen en diakenen zwart blijft. niet de glijbaan af, grijs blauw en vervolgens je begrijpt me wel. nee gedekte nette bescheiden kleuren. en daar kun je over twisten, maar die gewoonte mogen we niet hebben staat er in de Bijbel. net als over mannen en vrouwen kleding, hoeden. punt uit. het Woord zegt het. en dan moet je niet eigen meningen toe voegen. daar gaat het toch niet om? alleen Gods Woord telt. hoe wij er ook over denken en wat wij er ook van vinden. dus wat ik allemaal vind, dat ga ik jullie niet vertellen haha.
Cloudsadmirer
Rianne, je spreekt jezelf tegen... heel je reactie gaat erover wat jij vind en op het laatst zeg je dat niet te vertellen.

je schrijft: ".....het Woord zegt het. en dan moet je niet eigen meningen toe voegen. "
Hierop wil ik zeggen: lees Romeinen 14 maar eens...

Groetjes