Scheiden van moslim man

Ds. C. den Boer / Geen reacties

10-10-2004, 00:00

Vraag

Vier jaar geleden ben ik gaan samenwonen en later getrouwd met een moslim. Op dat moment had ik me volledig afgesloten voor alles wat met God te maken had. Sinds kort ben ik erachter gekomen dat ik niet zonder God kan. Mijn man zegt dat hij me altijd vrij zal laten, maar ik zou m’n kinderen later christelijk op willen voeden en hij natuurlijk volgens de islam. Scheiden mag eigenlijk niet, maar samenleven met een ongelovige wordt ook afgekeurd. Al een aantal weken bid ik en vraag ik of God mij duidelijk wil maken wat ik moet doen. Soms denk ik dat God mij antwoord geeft, maar misschien zijn dat mijn eigen gedachten wel. Het beheerst m’n leven omdat ik een keus moet maken. Of ik ga bij hem weg, of ik blijf bij hem ondanks dat daar in de toekomst waarschijnlijk problemen van komen. Heeft er iemand een advies?


Antwoord

 Beste vraagstelster,

Het is goed dat je de problemen waarmee je worstelt in het gebed aan de Heere voorlegt. Hij zal je zeker antwoord geven en je duidelijk maken wat je moet doen. Wat is het fijn dat het besef in je is gaan leven dat je niet zonder God kunt en dat er achter het vroegere leven waarin je dacht alles wel zonder de Heere te kunnen beslissen, een punt is komen te staan. Bid elke dag of God je verder wil leiden. Belijd Hem wat je verkeerd deed en doet en vraag om vergeving. Misschien zal je ook, nu je terugkijkt op je leven, tot de conclusie komen dat het niet goed was om te gaan samenwonen en later te trouwen met een man met wie je niet het geheim van het geloof in de Heere Jezus kon delen.

Jouw vraag is nu, of het niet beter is te gaan scheiden. Ik probeer op die vraag een antwoord te geven uit de Bijbel. Daarin geeft de Heere immers antwoord op onze gebeden. Welnu, lees maar eens wat er in de Bijbel staat in 1 Korinthe 7:12 en volgende verzen. Daarbij moet je bedenken, dat er in  Korinthe -een heidense stad met een laag geestelijk en moreel peil- vrouwen waren die tot het geloof in de Heere Jezus waren gekomen en tot de christelijke gemeente waren gaan behoren, terwijl hun man heiden was gebleven en misschien zelfs wel uitbundig in de zonde leefde. Of ook omgekeerd. En dat gaf natuurlijk problemen. De gelovige man/vrouw zal van de kant van de ongelovige partij heel wat te verduren hebben gehad. Leef het je in: De een zingt graag psalmen, de ander een werelds liefdesliedjes. De een wil zijn kinderen graag een christelijke opvoeding geven en de ander neemt die kinderen mee naar de dansvloer. Zo zal het in Korinthe ernaar toe zijn gegaan.

Welnu, Paulus heeft al laten weten dat echtscheiding niet goed is (vs.10). Het huwelijk is in wezen een onverbreekbare band tussen een man en een vrouw. En wat schrijft Paulus dan verder (vers 12vv): “Maar de anderen (de gemengd gehuwden dus) zeg ik, niet de Heere: Als enig broeder een ongelovige vrouw heeft en deze tevreden is bij hem te wonen, dat hij ze niet verlate; en een vrouw die een ongelovige man heeft en hij tevreden is bij haar te wonen, dat zij hem niet verlate.” En in vers 15: “Als de ongelovige wil scheiden, dat hij scheide...”.

In jouw geval: als je man tevreden is bij je te wonen, moet je hem niet verlaten. Blijf op je post. Je schrijft: Mijn man zegt dat hij me altijd vrij zal laten... Als dat zo is, mag je dus van hem vragen dat hij je er vrij in zal laten om je verder te verdiepen in het christelijk geloof en dat zal dan voor jou ook betekenen dat je vrij bent om de Bijbel te lezen en je in dat Woord van God te laten onderwijzen (door naar de kerk te gaan en andere christelijke samenkomsten te bezoeken). Uit je woorden maak ik niet op, dat jullie al kinderen hebben. Wellicht ben je ook nog maar kort getrouwd. Maar als er kinderen komen, bespreek het dan tijdig met je man dat je hen christelijk op wilt voeden.

Verder zou ik je het volgende willen vragen: Is je man praktiserend moslim (bezoekt hij een moskee/samenkomsten van moslims)? Ben jij christelijk opgevoed (weet je wie Jezus wil zijn voor zondaren)? In elk geval: probeer met hem te praten over wat je bezielt. Je zou ook een goede getuige kunnen zijn van het geloof in de Heere Jezus. En bid vooral ook voor hem. De Heere is machtig om ons (ook je man) in te winnen voor het heerlijke geheim van het geloof in de Heere Jezus. Misschien kun je je problemen delen met iemand die ook het christelijk geloof belijdt (een pastor, een goede vriendin). En wellicht kan die persoon jullie ook vertellen wat precies het verschil is tussen het geloof van een christen en het geloof van een moslim.

Als ik met mijn antwoord misschien nog niet voldoende ben ingegaan op je vragen, laat het dan weten. Ik wil je graag proberen verder te helpen. In alles de Heere bevolen,

Je Refowebpastor

Dit artikel is beantwoord door

Ds. C. den Boer

  • Geboortedatum:
    20-04-1931
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Inactief
241 artikelen
Ds. C. den Boer

Bijzonderheden:

Dominee den Boer is op 11 juni 2019 overleden.

Website: dsdenboer.refoweb.nl
Lees ook: 'Digitale levenswerk ds. C. den Boer afgerond' & 'Ds. C. den Boer overleden'


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik heb een vraag naar aanleiding van 1 Koningen 14:19, waar het volgende staat: “En Hij zal Israël overgeven, om Jerobeams zonden wil, die gezondigd heeft, en die Israël heeft doen zondigen.” Maar De ...
Geen reacties
10-10-2005
Deze vraag wil ik graag stellen aan ds. W. Pieters. Ik denk dat het enkele weken geleden is dat u preekte over het belijden van je zonde voor God en de mensen. U haalde toen het voorbeeld aan van iema...
Geen reacties
10-10-2006
Aan ds Veldhuizen. Met grote verbazing heb ik uw stukje in de Waarheidsvriend van 17 juli jl gelezen, dat de uitspraken van Max Lucado beneden de bijbelse maat zijn. Ik wilde als Lucado fan hier graa...
Geen reacties
10-10-2008
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering