Mijn vrouw heeft grote weerzin tegen seksualiteit

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Wij zijn reeds 19 jaar getrouwd. Mijn vrouw heeft grote weerzin tegen seksualiteit. Ik wil haar ook niet dwingen. Ze vindt het wel vervelend voor mij. Bij mij lijdt dit regelmatig tot zondige gedachten etc. Dit verstoort uiteraard ook mijn verhouding met de Heere God. Ik denk dus ook dat God mij niet wil hebben. Mijn vrouw wil geen hulp. Hoe komt het weer goed tussen God en mij? Wat moet ik doen? Weet u raad?

Antwoord

U zult wel begrijpen dat ik het moeilijk vind om goed te reageren op de vraag die u mij voorlegt. Ik ken uw leeftijd niet. Ik weet niet of u uw problemen ook biddend aan de Heere voorlegt.

De weerzin bij uw vrouw waarover u schrijft, kan allerlei oorzaken hebben. Ik som er enkele op, zonder daarmee te beweren, dat ik de gevoelens van uw vrouw daarmee adequaat onder woorden heb gebracht.

1. Het kan zijn, dat uw vrouw in haar jonge jaren -voor haar huwelijk- afstoot wekkende ervaringen met seksualiteit heeft gehad (incest, verkrachting of pogingen daartoe). Daaruit zou haar afweerhouding volledige te verklaren zijn. Maar dan moet zij die weerzin al veel langer hebben gehad;

2. Het kan ook zijn, dat u beiden tevoren wel een goed en normaal huwelijksleven hebt gehad met een regelmatige seksuele gemeenschap waarin u elkaar kon bevredigen, er vreugde in beleefde en dat daaruit ook kinderen geboren zijn, maar dat uw vrouw nu geen kinderen meer wil hebben en daarom bevreesd is, dat ze weer in verwachting raakt (wellicht ook met gebruikmaking van voorbehoedmiddelen). Ook is het bekend, dat een vrouw na verloop van jaren minder of geen behoefte meer heeft aan seksuele gemeenschap;

3. Het kan zijn, dat uw omgang met uw vrouw te zeer uit zelfbevrediging voortkomt. Het zou natuurlijk verkeerd zijn als uw vrouw van u merkt dat u alleen maar naar haar verlangt om seksueel contact te hebben. Probeer haar dan, ook zonder het laatste, eens te koesteren en haar te laten zien, dat u van haar houdt ook zonder lichamelijk contact.

4. Wat bedoelt u met zondige gedachten? Zelfbevrediging, verlangen naar een andere vrouw? Het zou goed zijn als u dit open en eerlijk aan de Heere belijdt en Hem vraagt om kracht om daartegen te strijden. Hij zal u dat zeker niet onthouden. En dan behoeft u ook niet te denken, dat de Heere u niet hebben wil. Hij weet wel wat er leeft in ons hart. En Hij keurt zeker het verlangen naar huwelijksgemeenschap tussen twee echtelieden niet af. Integendeel, Hij heeft gezegd: “De man zal zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn” (Genesis 2:24).

5. Lees samen ook nog eens 1 Korinthe 7:5; hier wordt tegen een langdurige onthouding gewaarschuwd; want de apostel weet dat de satan dan zijn kans krijgt om ons te verzoeken. Uw vrouw moet dus ook weten dat u zich alleen aan elkaar mag onttrekken met beider toestemming.

In alle gevallen is de beste remedie dat u open en vrij met elkaar praat over de dingen die u bezighouden. Neem daar steeds de tijd voor en leg het in uw gezamenlijke gebeden ook aan de Heere voor. Praat ook samen over de vraag wat uw vrouw zou verhinderen om professionele hulp te vragen. Het is toch heel gewoon dat twee mensen die problemen hebben in hun huwelijk de hulp inroepen van hulpverleners. Die kan ertoe bijdragen, dat men de eigen situatie beter doorziet en met wederzijdse hulp en veel gebed (dat vooral ook) verder komt. Dat vragen van hulp bij problemen als die van u komt vandaag veel voor en is helemaal geen schande. Misschien kunt u beginnen met een pastor die u goed kent, in vertrouwen te nemen en uw vragen met hem te bespreken.

Uw Refowebpastor