Daar ruist langs de wolken

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Laatst zongen we bij een bijeenkomst het prachtige lied “Daar ruist langs de wolken”. Na afloop uitte iemand -die niet mee gezongen had- kritiek op het lied in verband met de tekst. Er ruist immers niets langs de wolken en zeker niet de naam Jezus. Ik was een beetje verbouwereerd, ging er later over na denken en bedacht dat de Psalmen ook vol met beeldspraak staan, bijvoorbeeld bergen die van vreugde springen (Ps.98) en sterren, maan en zon die worden opgeroepen God te loven (Ps.148). Graag een onderbouwde visie over de vraag of “Daar ruist langs de wolken” wel of niet gezongen mag worden, mede in het licht van de geciteerde psalmteksten.

Antwoord

Daar ruist langs de wolken een lief'lijke naam
Die hemel en aarde verenigt te saam.
Geen naam is er zoeter en beter voor het hart!
Hij balsemt de wonden en heelt alle smart!
Kent gij, kent gij die naam nog niet?
Die naam draagt mijn Heiland, mijn lust en mijn lied!

Beste vragensteller, een mooi intro zo! Toch? Daar ruist langs de wolken! Het is mijn lievelingslied. Vroeger is er door diverse mensen tegen mij gezegd, Bert, er ruist geen naam langs de wolken. Het enige wat er zal ruisen zijn vloeken. Wat een enorme onzin op een rij, denk ik nu. Maar vroeger was ik er toch wel erg van ontdaan. Je hebt helemaal gelijk dat beeldspraak in de Bijbel voorkomt en wij mogen dat zeker gebruiken!

En het is zelfs de vraag of het geen werkelijkheid is! Voer niet Jezus Zelf op, van deze aarde naar de hemel? Nam niet een wolk Hem weg voor het oog van zijn volgelingen? Als vogels zingen, zingen ze ook tot Gods eer... zo wordt dat gezegd! Nou, dan ruist er zeker een Naam langs de wolken! Daarnaast kan en mag het zeker ook beeldend gebruikt worden. Dichterlijke vrijheid noemen we dat!
En door deze teksten wordt God geëerd! Dat moet het doel zijn!

Verder dan de eerste regel kennen de meeste mensen die erover vallen het vaak niet. Het karakter en de oorsprong van het lied al zeker niet. Hierbij wat achtergrond informatie over het lied als je daar ook benieuwd naar bent!

“Daar ruist langs de wolken” is geschreven voor Stichting tot Heil des Volks in Amsterdam. Ik hoop dat het een bekende stichting voor je is! Vanaf de oprichting (door ds. J. de Liefde) af werkte de stichting voor mensen die hulp nodig hadden. En brachten overal het evangelie! Nu heeft deze dichter, naar ik meen een leerling van ds. De Liefde, het gedicht geschreven voor het heil! Mooi toch? Lees nu het lied nog eens door, een bemoediging voor mensen die het moeilijk hebben, een belangrijke oproep voor iedereen: Ken jij, ken jij Koning Jezus al? Schitterend en Bijbels toch?

Wanneer mensen kritiek hebben op een lied of wat dan ook, dat kan. Maar kijk inderdaad goed na, in het Woord van God, of het gegronde kritiek is. Is dat het niet, vergeet de kritiek terplekke! Zegen in alles toegewenst!

Hartelijke groet,
Bert Noteboom

Eens buigt zich ook alles voor Jezus in't stof
en d' engelen zingen voortdurend Zijn lof.
O mochten wij allen verheerlijkt eens staan
dan hieven wij juichend de jubeltoon aan:
JEZUS, JEZUS, Uw Naam zij d' eer
Want Gij zijt der mensen en engelen Heer'!

Tags in dit artikel:

muzieksongtekst