Dat staat in de Bijbel

Ds. C. den Boer / Geen reacties

07-11-2003, 00:00

Vraag

Hoe kun je weten of de Bijbel de waarheid spreekt? Als ik die vraag stel krijg ik als antwoord: "Dat staat in de Bijbel."


Antwoord

Beste vraagstel(st)ler,

Ergens is het antwoord staat: "Dat staat in de Bijbel". Dat is eigenlijk best een goed antwoord. Al lijkt het een cirkelredenering. Lees nog maar eens wat er staat in 2 Timotheus 3:16 en 17: "Al de Schrift is van God ingegeven en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is, opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaakt toegerust".

Kort gezegd betekent deze tekst dat de heilige Geest van God de woorden van de Bijbel aan de Bijbelschrijvers heeft ingegeven. Zij (die Bijbelschrijvers) hebben dus niet een zelf verzonnen verhaal op Schrift gesteld. Dat is ook wat Jezus eenmaal zei: "Die (heilige Geest) zal u in al de waarheid leiden..."(Johannes 16:13). Dus: de heilige Geest gaf die woorden van de Bijbel in de harten van de Bijbelschrijvers en zal die woorden ook in jouw hart brengen en maken, dat je erop gaat vertrouwen.

Lees daarover achter in je kerkboekje de Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 5: "Wij geloven zonder enige twijfel al wat daarin (in de Bijbel) begrepen is; en dat niet zozeer, omdat de kerk ze (voor waar) aanneemt, maar inzonderheid, omdat de heilige Geest getuigenis geeft in onze harten, dat zij van God zijn...". En wat er dan verder volgt in dit artikel, betekent, dat de Bijbel zichzelf bewijst (zelfs de blinden kunnen de dingen die daarin voorzegd zijn, tasten...).
 
Als je de Bijbel leest en Gods Geest brengt dat wat je leest in je hart, wat gebeurt er dan? Dan wordt je door dat Woord ingewonnen. Je wordt er warm van. Het is zo hartveroverend, omdat het een Woord is, dat spreekt van:

a) een heilige God en van Zijn heilige wet; dat zijn de leefregels voor ons dagelijkse leven

b) van Jezus Christus en dat Hij zondaren zo liefhad, dat Hij aan het kruis voor hen stierf;

c) van de heilige Geest die je in alles de weg door dit leven wijst.
 
Dus de Bijbel bewijst zichzelf. Als je je door Gods genade aan dit Woord toevertrouwt, kom je niet bedrogen uit. Dat is wel zo als je je op sleeptouw laat nemen door verleiders van onze tijd die je zingenot beloven en niet meer dan dat. Geloven wat de Bijbel zegt betekent, dat je je onvoorwaardelijk toevertrouwt aan die God aan wie je je leven te danken hebt en die recht op je heeft. Dat geloof heb je nodig om zinvol te kunnen leven. De Bijbel is dan je gids op heel je levensweg. Je wilt deze gids voor geen geld inruilen voor iets anders (bijv. de Koran). De God van de Bijbel is immers zo anders dan Allah. Hij is de God die van je houdt en al was het, dat je Hem veel verdriet hebt gedaan (en dat heb je), je toch blijft nalopen met Zijn genade en liefde.
 
Kortom, je gaat niet geloven in het Woord van de Bijbel, omdat er bijvoorbeeld uit opgravingen blijkt dat het waar is wat er in de Bijbel wordt verteld (bijvoorbeeld over de verwoesting van Jericho). Dat levert op zijn best een zogenoemd 'historisch geloof' op. Je gaat niet in de waarheid van de Bijbel geloven, omdat de Bijbel bijvoorbeeld zo logisch is. De Bijbel is meer aanbiddelijk dan logisch. Ze bevat geen filosofisch systeem.

Lees je Bijbel, lees hem elke dag. Dan merk je telkens, dat de levende God Die deze woorden heeft ingegeven aan de Bijbelschrijvers, je arresteert. Je wordt erdoor gegrepen. Het laat je niet meer los. Dan zeg je: "Dit is het Boek der boeken". Psalm 119 zegt het zo: "Uw Woord kan mij, ofschoon ik alles miss', door zijne smaak en hart en zinnen strelen" (Psalm 119:84, berijmd).
 
Ds. C. den Boer (Barneveld)

Dit artikel is beantwoord door

Ds. C. den Boer

  • Geboortedatum:
    20-04-1931
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Inactief
241 artikelen
Ds. C. den Boer

Bijzonderheden:

Dominee den Boer is op 11 juni 2019 overleden.

Website: dsdenboer.refoweb.nl
Lees ook: 'Digitale levenswerk ds. C. den Boer afgerond' & 'Ds. C. den Boer overleden'


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Er wordt beweerd dat je onder christenen niet mag evangeliseren, maar het meest erge vind ik dat veel kerkgangers zich geen christen (kunnen) noemen en er ook geen raad mee weten. Hoe kan je iemand de...
48 reacties
07-11-2012
Wie heeft Refoweb bedacht? Hoe is het ontstaan? Kortom: Wat is de geschiedenis van Refoweb?
1 reactie
07-11-2015
Mijn schoonouders zijn van de Ger. Gem. Ik kom zelf niet van deze kerk af; ben hervormd. Mijn schoonmoeder is meteen al vanaf het begin een lastige vrouw geweest. Had en heeft nog steeds commentaar op...
Geen reacties
07-11-2008
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering