Waardevol en liefde

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Aan Marijke Rots. Ik heb u een keer eerder een vraag gesteld. Nu las ik een antwoord van u aan een vraagsteller en dan zegt u daar: Waardevolle dingen zien in de ander is nog niet hetzelfde als liefde. Ik schrik mij dan weer rot en denk: oh help is het dan bij mij wel liefde? Wat is dan liefde? Ik heb u een keer eerder een vraag gesteld en toen vroeg u: ken ik je misschien? Ik vertelde toen over hoe onzeker ik was, ben al wat ouder en heb voor het eerst verkering. Ik ben zo bang voor het maken van een verkeerde keuze. Ik kan dan zo tobben over: is het nu een goed contact of liefde? Wat is dan liefde voelen voor iemand? En Hoe kan het niet toelaten/durven laten van gevoelens van verliefdheid met je achtergrond te maken hebben en met je verwachtingen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De door u aangehaalde zin stond in een ander antwoord, dus een ándere context! Daar hoeft u niet van te schrikken, hoor! Wel is het goed om ook over deze zin na te denken, want liefde is véél meer dan “waardevolle dingen zien in de ander.” Waardevolle dingen zie ik bijvoorbeeld ook in vrienden en bekenden, maar dat is nog geen liefde, toch?

Het maken van verkeerde keuzes is een ander item: ook binnen en relatie zullen er verkeerde keuzes gemaakt worden, maar waar er sprake is van liefde, houden-van, is er altijd de mogelijkheid om (gemeend) “sorry” te zeggen, om opnieuw te beginnen.

Ik meende in de eerder gestelde vraag herkenning te lezen, maar nee hoor, u bent niet degene aan wie ik toen dacht! Ik ken ú niet, weet niets van uw achtergrond. Maar ik durf wel te zeggen dat het al of niet durven toelaten van gevoelens álles met achtergrond en verwachtingen te maken heeft. Ook bij u.

Een (willekeurig) voorbeeld: iemand die verwend is geworden door als kind heel vaak zijn zin te krijgen, zal verwachten dat een partner ‘vliegt’ wanneer hem iets gevraagd wordt en dús teleurgesteld, zelfs boos, kunnen zijn als hij níét direct zijn stoel uitkomt.

Het is goed om uw gevoelens te analyseren: waar komen ze vandaan? Wílt u ze wel de ruimte geven? U bent al jaren als zelfstandige vrouw gewend om uw eigen leven vorm te geven. Dan vergt aanpassing aan het levensritme van de ander tijd en ruimte. Liefde gééft die tijd en ruimte. Van beide kanten!

Het woord “tobben” heeft een negatieve klank, daar wordt u niet gelukkig van. Goed nadenken en samen praten over uw beider gevoelens kan verrassende openingen geven tot het naar elkaar toegroeien. In liefde, met alle facetten die daarbij horen.

Geluk, én Gods zegen toegewenst,

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering