Ik heb het gevoel dat ik de ware vriendin gevonden heb, we kennen elkaar al jare...

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik heb het gevoel dat ik de ware vriendin gevonden heb, we kennen elkaar al jaren en het klikt altijd goed we kunnen met elkaar over alle dingen spreken. Ik zou graag verkering met haar willen, we hebben hier al een aantal gesprekken over gevoerd. Maar echt een duidelijke beslissing durft ze nog niet te nemen. We zijn bang dat we niet echt zonder elkaar kunnen, maar ze durft ook de stap niet te zetten om het toch eens te gaan proberen. Dit duurt al langere tijd. We vinden dit heel moeilijk. Om de stap te zetten dat we elkaar niet meer willen zien lukt niet en als we elkaar regelmatig blijven ontmoeten kunnen we er ook geen punt achter zetten. Toch zullen we elkaar door omstandigheden regelmatig blijven zien. Hoe moeten we hier mee om gaan?

Antwoord

Tja, je snijdt een moeilijke kwestie aan voor iemand die daar op afstand iets over moet zeggen. Er zitten natuurlijk allerlei kanten aan dat wat je ter sprake brengt. Als je ontzettend goed met iemand overweg kunt, je over van alles en nog wat kunt praten, wil dat nog niet zeggen dat er LIEFDE in het spel is. Echte kameraadschap geeft veel verbondenheid maar is iets anders dan het geheim van de liefde die tussen een man en een vrouw kan bestaan. Dat wat je overweldigt, waar je te weinig woorden aan kunt geven omdat het niet te rationaliseren is.

Jij zegt ook niet dat je al tijden tot over je oren verliefd bent. Je bent goede maatjes met je vriendin. Is het verlangen naar (een) verkering de drijfveer om dat graag met haar te willen? 't Is vertrouwd en het is goed tussen jullie, maar dat wil niet zeggen dat er sprake is van de liefde die nodig is en de basis is voor die éne héél speciale relatie tussen een man en een vrouw. Misschien zit daar ook de aarzeling van je vriendin. Ze vindt dat jou een prachtkerel maar ze mist wellicht net dat ene. Anderzijds kan het ook zijn dat zij bang is om zich te binden of iets dergelijks. Nogmaals, ik ken jullie verdere situatie en achtergrond niet, en daarom is het wat lastig om te reageren.

Als ik toch een advies mag geven: neem de tijd om dingen te ontdekken. Haal de spanning eraf dat een vriendschap misschien moet uitmonden in meer dan dat. Blijf vrienden. Als er wederzijds behoefte is aan meer dan dat, ontdek je dat vanzelf. Als dat eenzijdig is, één van beide heeft echt sterke gevoelens van verliefdheid en de ander niet, dan moet je de omgang denk ik op een laag pitje zetten aangezien er anders te veel spanning op de relatie komt te liggen. In elk geval moet het verlangen naar een verkering jullie relatie niet infecteren. Wees blij dat er een mooie vriendschap kan bestaan!

Sterkte en wijsheid in jullie ontdekkingstocht!
Drs. Els van Dijk

Lees meer artikelen over:

verkering