Losser uit het Oude Testament

Ds. J. Westerink / 1 reactie

Vraag

Een losser uit het Oude Testament zoals bijvoorbeeld Boaz, moest voor nageslacht zorgen zodat de naam van de overleden niet uitgewist zou worden. Kon zo'n losser dan zelf ook al een vrouw hebben? Of kon je geen losser zijn als je zelf al een vrouw had?

Antwoord

Beste Schriftonderzoeker,

Zo noem ik je omdat dit soort vragen er op wijst dat je niet klakkeloos leest, maar ook stilstaat bij wat je leest en bij de consequenties die daaraan vast kunnen zitten. Eerlijk gezegd had ik de vraag nooit eerder gehoord of gesteld.

Je vraagt naar de positie en de taak van de losser, zoals daar in de wetten van Mozes over gesproken wordt en zoals de Heere ze aan Israel geboden heeft. Je vraagt niet naar alles wat de Schrift over de losser en zijn taken zegt, ook niet naar de lijn die vanuit het losserschap naar Christus, de grote Goël getrokken kunnen worden. Je vraag richt zich speciaal op het losserschap dat in werking treedt wanneer een gehuwde man kinderloos sterft, zonder zoon in ieder geval, die de naam van het geslacht verder kan dragen in de richting van het Messiaanse Rijk. Met het oog op zulke situaties had de Heere het leviraatshuwelijk, het zwagerhuwelijk, ingesteld. Een broer van de overledene nam diens weduwe tot vrouw. De eerste zoon die dan geboren werd, werd beschouwd als een zoon van de overledene, Deut. 25:5-10. In dat hoofdstuk lees je ook hoe iemand onder die verplichting uit kon komen, maar dat kostte hem wel zijn eer.

In het OT lezen we maar twee keer van een geschiedenis waarin een dergelijke relatie speelt. In Gen. 38 betreft het de schoondochter van Juda, Thamar. In het boekje Ruth horen we van Boaz, die overigens geen broer van de overleden man van Ruth is, maar een ander familielid, niet eens de eerst-aangewezene.

Nu je vraag: als die levir, die losser, al getrouwd was, moest hij dan zijn schoonzuster als tweede vrouw er bij nemen? Daar lezen we niets van. Gelet op het feit dat het in Israel in allerlei kringen voorkwam dat mannen meer dan één vrouw hadden, lijkt het mij niet onmogelijk. Maar de Schrift zwijgt erover in verband met het leviraatshuwelijk. In het geval van Thamar is het de schoonvader die in een weg van overspel een kind verwekt. Bij Boaz krijgen we in ieder geval de indruk dat hij ongehuwd was toen hij met Ruth trouwde.

Het is een heel verhaal geworden, maar in feite blijft je vraag dus onbeantwoord.

Een vriendelijke groet,
Ds. J. Westerink

Lees meer artikelen over:

Boaz
1 reactie
tochrefo
Beste Schriftonderzoeker,
Over het boek Ruth heb ik ooit verteld in de Kindernevendienst. Ook het Losserschap heb ik daarin behandeld.
Als je interesse hebt in deze vertelling, neem dan in Facebook via de chat contact op met Constand Wassink