Kerkshoppen is hot

Ds. J.L. Schreuders / 1 reactie

Vraag

Aan een HHK-predikant. Sinds het coronavirus zijn we helaas verhinderd om de meeste kerkdiensten in de kerk bij te wonen. Nu woon ik in een gezin dat best wel verdeeld is over de gemeente waarin we kerken. De een heeft wel wat met onze predikant, de volgende niet, er is altijd wel iets waar een meningsverschil over is. Mede door deze meningsverschillen zie ik soms best tegen de zondag op. Voor corona  was het zo dat we gewoon naar de kerk gingen, we waren daar nou eenmaal lid.

Een aantal van mijn familieleden vindt het een goed idee om op zondag (als we niet fysiek naar de kerk mogen) een andere kerkdienst aan te zetten. Het gaat dan vooral om een ‘betere’ dominee. Ik vind het erg lastig. Aan de ene kant vind ik dat we op zondag gewoon met onze eigen gemeente moeten meeluisteren, maar ik wil ook heen ruzie. Hoe kan ik naar mijn familie toe helder uitleggen dat we gewoon naar onze eigen gemeente moeten ‘gaan’? Heeft u misschien tips?

Antwoord

Beste vragensteller,

Shoppen is hot. Maar daarmee is het nog niet goed. Het is zelfs supergevaarlijk. Waarom? Omdat je zelf uitzoekt wat je graag wilt horen. En meestal is datgene wat je graag hoort het minst nuttig voor je. Bovendien bederft het je smaak. Je zoekt het gebakje uit waar de meeste slagroom op zit en ook nog graag een kersje op de taart. Maar als je iedere week zulke taartjes eet lust je op een gegeven moment geen enkel ander taartje meer en deugt alleen nog dat ene. Met als bijkomend gevaar dat op den duur dat supertaartje  jou ook tegen gaat staan en je helemaal niets meer lust. Dan komt de verwende mens op de koffie … zonder taart. Mag ik nog een aspect noemen. Als een bepaalde populaire dominee veel hoorders krijgt en hij ziet dat terug in de weergaven op bijvoorbeeld Youtube, dan wordt hij ijdel. Dat is niet best voor dominees. Andere dominees die veel minder worden beluisterd zouden misschien er moedeloos van worden en hun gezonde zelfrespect verliezen. Ook dat zo jammer zijn.

Er pleit dus alles voor radicaal te breken met deze slechte en zondige gewoonte. Betere dominees bestaan niet. Zij preken het Woord Gods of zij preken het niet. De eersten zijn de goeden, ongeacht hoeveel gaven zijn van God hebben ontvangen. Wij letten veel te veel op uitstraling, redenaarstalent, gewiekstheid van optreden, een vlotte babbel en een grote naam die zij doorgaans hebben en dominees die zichzelf in de picture preken. De ware kwaliteit zit echter in uitleg, diepgang en een bewogen hart met de schapen. Beter een wat stuntelige, maar  bewogen herder op de preekstoel dan een preektijger, die met zalvende woorden de schapen meesleept.

Dus: luister gewoon met je eigen gemeente mee ongeacht wie er voorgaat. Heb je er wel eens een dominee tussen die je misschien niet zo aanspreekt, er komen geregeld ook wel anderen op de preekstoel en op Gods tijd komt er na de huidige predikant wel weer een andere voorganger in de gemeente. Als je als een hongerige kip naar de kerk gaat, vind je bij elke trouwe leraar altijd wel  wat. Scharrelkippen worden mager.

Tenslotte wil ik wijzen op het de gevaar dat het shoppen heeft voor de gemeente. Op een gegeven moment hoor je nergens meer bij. Je vervreemdt van je eigen gemeente. Hoe zal jouw gemeente uit de coronacrisis komen  als meerdere gemeenteleden zo kritisch aan het shoppen zijn? Zij groeien van hun eigen gemeente en kerk vandaan, belanden wellicht straks elders of zij blijven ook dan nog shoppen. Slecht voor de kerk en slecht voor je eigen ziel. En wat moet de Koning van de kerk ervan vinden? Zijt gij niet vleselijk, als de een van Apollos, de ander van Paulus en de ander van Cefas is?

Veel wijsheid om je huisgenoten hiervan te doordringen,

Ds. J. L. Schreuders

1 reactie
Justinus
Roerend met ds. Schreuders eens!! Je kerkt bij je eigen gemeente, daarvoor ben je lid van de gemeente!!

Maar: door de omstandigheden ben ik nu dus ook in staat om buiten de 'eigen diensten' om meer dan voorheen livestreamdiensten in/van andere kerken/kerkgenootschappen te beluisteren. En eerlijk gezegd: soms zit ik met gekromde tenen te luisteren. Niet zo zeer voor wat betreft de uitleg maar wel de wijze waarop de uitleg wordt gebracht. Ik heb grote moeite met de soms zalvende wijze waarop dit gebeurt. Het doet mij weer denken aan vroeger toen het de gewoonte was dat de dominee op de kansel een andere wijze van spreken had dan 'gewoon in de week'. Mijn oom sprak op de kansel heel anders dan in de huiskamer of op straat... Ik had gedacht dat de tijd dit zou veranderen, nog niet volledig dus. Let wel: ik spreek geen oordeel uit over de boodschap zelf.