Ik heb een vraag voor ds. Van Rossem (...) Waarom zouden er boze geesten komen a...

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag voor ds. Van Rossem. Het zegt toch niets wat een bekende organist zegt? Ik kan het toch net zo goed zeggen? (ik ben zelf organist geweest van de GKV en student-organist van de Ger. Gem. in Zeist). Waarom zouden er boze geesten komen als je in ieder geval sneller zou zingen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik kreeg een liturgische vraag over de boze geesten. Komen er boze geesten in de kerk als men sneller gaat zingen? Of als men langzamer gaat zingen? Zijn de boze geesten er dan niet als er uitvoerig wordt gesproken (op zijn zachtst gezegd) over het sneller of langzamer zingen? En zijn er dan geen boze geesten als er hierover onenigheid bestaat? Wordt onder deze gesprekken een roep om bekering gevonden of geboren? Welk vuur brandt er dan op het altaar? Heilig of onheilig? Is elke tempostrijd er op gericht om de Heere te eren?

Een van de schonste geschenken van de Heere aan de kerk is de gemeentezang.Te rijk om te bekibbelen en te beknibbelen. Is dat van de Heilige Geest? En over het tempo van het zingen: beleven we daarin wat we zingen? Wat is het schone doel van de gemeentezang? Broeder, laat het ons in alles om de Heere en Zijn eer te doen zijn. Dan hoor ik liever het Wilhelmus zingen door een oude grootvader, met krakende stem, maar met tranen in de ogen, dan door een zanger die er voor betaald wordt.

Zullen we de discussie maar sluiten? De Heere zegene je en geve je het om eens met de engelen in de hemel te mogen staan om daar het Lam Gods te eren. Hoe vlug of hoe langzaam: dat het eeuwig duurt! Dan zullen we eeuwig zingen van Gods goedertierenheën. Dan zijn er geen boze geesten! Laat die maar hier beneden blijven. Hier leven we in een gebroken wereld en dat komen we ook op kerkelijke terreinen, welk terrein dan ook, tegen. Geven we de boze geesten maar rust.

Hartelijke groeten,
Ds. J. van Rossem

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Ds. van Rossem is op 7 maart 2013 overleden.

Tags in dit artikel:

muziek