Verliefd op een andere man

Ds. R. W. van Mourik / 9 reacties

Vraag

Ik ben een jonge getrouwde vrouw en mijn man en ik houden erg veel van elkaar. Ook op geestelijk gebied hebben we een goede, open band. Toch heb ik iets waar ik heel erg mee zit. Ik houd van mijn man op een intense, maar rustige manier. We zijn inmiddels bijna vijf jaar getrouwd, dus het is logisch dat we niet smoorverliefd meer zijn. Ik vind dat ook geen probleem. Wat mijn probleem wel is, is dat ik bepaalde verliefdheidssymptomen heb ten aanzien van een andere man. Hij zit bij ons in de kerkenraad en is vrijgezel. Eerst hadden we weleens oogcontact en dan kreeg ik gewoon vlinders in mijn buik. Ik heb er tegen gevochten. Probeerde niet meer naar hem te kijken. Maar dat valt niet mee als hij voorin de kerk zit. Ook als ik hem in onze woonplaats tegenkom weet ik niet waar ik moet kijken. Op een rommelmarkt bijvoorbeeld ontloop ik hem, omdat ik geen raad met mezelf weet. Ook heb ik weleens de gedachte dat ik met hem had kunnen trouwen als ik mijn man niet had ontmoet. Maar ja, dan had ik hem waarschijnlijk ook nooit ontmoet. Was ik nooit in die gemeente terecht gekomen. Als ik hem maar niet zie gaat het goed. Toen we op vakantie waren dacht ik zelfs niet aan hem. Dus toch niet verliefd? Ik vind het heel heel erg van mezelf en voel het als een grote last en zonde. Wat kan ik hier aan doen? Ik moet hem gewoon iedere week zien in de kerk. Ik weet niet zeker of het van twee kanten komt, maar heb het idee dat hij er ook tegen vecht. Het is een heel serieuze (jonge)man die volgens mij dicht bij de Heere leeft. Ik kan het me van zijn kant natuurlijk ook verbeelden, houd ik me weleens voor. Maar toch voel ik vaak een bepaalde spanning tussen ons. Hoe kan ik hier toch vanaf komen? Ik wil hier absoluut vanaf!!! Mijn man is het zó waard! Ik bid ook vaak of de man in de kerkenraad maar snel een vriendin mag krijgen, zodat het vanzelf over moet gaan van mijn kant. Ik hoop dat u het een beetje begrijpt. Voel me erg slecht. Ook tegenover beide mannen. Ben zo teleurgesteld in mezelf!

Antwoord

Het is heel goed te begrijpen dat dit heel lastig is. Eigenlijk is er een gevecht bij je gaande tussen je verstand en je gevoel. Je gevoelens worden bepaald door die verliefdheid. Je wil er tegen vechten, maar die gevoelens steken toch weer de kop op. Je verstand zegt dat het niet kan. Dat het niet mag om aan die gevoelens toe te geven. Eerlijk gezegd ben ik blij dat je dat met je verstand heel goed beseft. Juist in onze tijd is er een gedachtepatroon ontstaan dat je aan zulke gevoelens van verliefdheid op een ander binnen een bestaand huwelijk gevolg moet geven. Met alle nare consequenties van dien.

Jij ziet gelukkig nog in, op grond van je geloof, dat dat niet kan. Daarom mag je het gevecht aangaan in de kracht die God daarvoor wil verlenen. De Heere weet van jouw gevoelens. Hij rekent je dat niet aan. Wel als je aan die gevoelens de vrije loop geeft. Dat David Bathseba mooi vond en haar als vrouw wilde hebben was het ergste niet, maar wel dat hij aan zijn gevoelens de vrije loop gaf en een relatie met haar aanging. De Heere vraagt dat je strijdt tegen je gevoelens en je verstand laat overheersen. Dat is niet gemakkelijk, maar wel de moeite waard om dat gevecht aan te gaan.

Wanneer je op een terzake kundige wijze voorlichting wil hebben over dit onderwerp kan ik je verwijzen naar een boek van mevr. drs. Alie Hoek-van Kooten. Zij heeft een boek geschreven met als titel: “Vonk of vuur” met als ondertitel: “Als je verliefd bent...” Hoofdstuk 8 uit dat boek luidt: “Getrouwd en verliefd op een ander”. Naar mijn gevoel worden in dat hoofdstuk precies de vragen besproken waar jij mee zit. Graag verwijs ik je daarom naar deze uitgave. Het is een deeltje van de Artiosreeks van de Gereformeerde Bond en uitgegeven bij Groen in Heerenveen.

Ds. R. W. van Mourik, Elburg

Lees meer artikelen over:

huwelijk
9 reacties
EVA
Hoi

Gooi dit verhaal open naar je man en naar God toe, kom er mee voor de dag en beleid je zonde aan God!! Daar is moed voor nodig maar doe het je zal winnen!
Er is er maar 1 die je deze gevoelens aanpraat en jullie huwelijk kapot wil maken en denk er aan hoe mooi het verhaal gaat worden voor hem iemand uit de kerkenraad verliefd op een getrouwde vrouw!!!! lekker smeuig voor de duivel en hij heeft ze zin.
dus hou dit niet voor jezelf laat deze vraag desnoods aan je man lezen en vecht er samen voor, want de duivel zal je blijven imponeren zelfs zo ver dat hij nog gaat zeggen dat God deze man niet voor niets op je pad gebracht heb, HIJ IS EEN LEUGENAAR!!!
En neem ook praktische stappen, ga op een andere plaats zitten in de kerk!!!
Echt meid ik spreek uit ervaring heb dit ook meegemaakt! samen op je knieeën en bidt God om bescherming voor julliw huwelijk
gichelle
Met dit antwoord ben ik het helemáál eens.

Eva, ik vind niet dat je zomaar kan zeggen dat de duivel je deze gevoelens aanpraat.

Vraagstelster, zoek afleiding als je aan hem denkt en idd zoals Eva zegt ga ergens anders zitten in de kerk, zodat je hem niet ziet.
Als je die gevoelens niet voed gaan ze denk ik vanzelf wel weer over.
Veel sterkte ermee hoor.
EVA
@Gichelle

Wie denk je dan dat deze verkeerde gevoelens aanwakkerd? het is aan ons de keus hoe reageerd je erop en wat doen we ermee het zwijgen opleggen of er op in gaan, de duivel haat huwelijken waarom het is een instelling van GOD
Maar goed als jij denkt dat de duivel dat niet is wie dan wel?
EVA
Het gaat zelfs zo ver dat ze in de satanskerk tegen onze huwelijke bidden!!
gichelle
Ik denk niet dat de duivel ertegen is en ik geloof zeker dat hij er alles aan zal doen om het aan te wakkeren.
Maar mensen zijn zelf ook slecht en niet alles komt van de duivel.
Ik weet niet precies hoe iets ontstaat maar ik denk niet dat je zondermeer kan zeggen dat alles wat verkeerd is van de duivel komt.
Bedoel niet dat jij dat zegt zo moet je het niet opvatten.
Justin
Sterkte, vragenstelster, in dit gevecht. 'k heb het zelf ook 'doorgemaakt' en ik ben, nu het achter de rug is, heel blij dat die gevoelens weg zijn en ik met m'n man nu zo gelukkig mag zijn. 'k Heb hem wel verteld van deze strijd, hij vond het eerst wel heel moeilijk, maar nu is het weer ok.
Blijven bidden! Het verdwijnt niet in 1x, er is best wat tijd voor nodig. Maar de Heer wil uitkomst geven...!
Cloudsadmirer
ALLES wat verkeerd is komt van de duivel, gichelle! Echt waar!
hij KAN alleen maar verkeerd doen! De zonde komt bij hem vandaan!

Ik bedoel niet te zeggen dat je alles dan maar op de duivel kan schuiven zodat wij geen schuld hebben... zeker niet! Wij hebben hem (als we zondigen) zelf omarmd en toegelaten in ons leven/gedachten enz. Dus hebben we alle schuld maar gelukkig heeft de Heere God de satanskop vermorzeld!

Eva, inderdaad, de satan is tegen het huwelijk! het is zijn eerste doel om kapot te maken! Want als een huwelijk kapot is dan heeft hij daar veel mensen mee gepijnigd! (gezin/familie)
gichelle
Alles wat verkeerd is komt van de duivel zeg je Rinske.
Maar waar staat dat dan in de Bijbel?
De duivel is van God afgevallen en kan niet anders meer dan zondigen.
Wij zijn ook in Adam van God afgevallen en kunnen ook niet anders meer dan zondigen.
Waarom zou alleen de duivel zonden kunnen verzinnen en mensen niet?

Ik geloof idd dat de duivel heel graag huwelijken kapot wil maken en dat hij daar een rol inspeelt.
Maar ik geloof niet dat hij je verlieft kan maken. Hooguit er aan meehelpen.
zandkasteel
Naast het vermijden van contact met het kerkeraadslid, is het misschien ook een optie om juist méér energie in het huwelijk te steken.
Eens lekker een weekendje weg in een hotel, lekker etentje of avondje uit. Dagje aan zee met etentje na oid.
Verras je man eens met iets leuks en vraag hem dat ook te doen bij jou.
Daarnaast zijn er speciale cursussen, bijvoorbeeld "Hart voor je huwelijk".
Als je van je man weer vlinders in je buik krijgt, zullen de andere vlinders verdwijnen.