Eigen lichaam kapot maken

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Ik heb al een paar keer geprobeerd om zelfmoord te plegen, maar dat is niet gelukt. Verder gebruik ik ook drugs en heb ik anorexia. Maar ik ben bang dat ik niet meer bekeerd kan worden. Dat ik de zonde tegen de heilige geest heb gedaan, of zo. Want ik maak m'n lichaam toch zelf helemaal kapot? Maar ik kan er maar niet mee stoppen, het lukt niet. En in de bijbel staat toch immers dat je lichaam een tempel is van de Heilige Geest? Maar ik zie het echt niet meer zitten. Ik gebruik ook anti-depressiva. Maar het helpt nauwelijks. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Niemand weet hiervan, alleen maar dat ik een beetje depri ben. Daarom durf ik het niet aan anderen te vragen. En er staat in de bijbel dat je je ouders moet liefhebben. Maar ik ben bang voor ze. Soms haat ik ze. Soms hou ik ook wel van ze, maar soms maken ze het er gewoon naar. Maar dan doe je wel zonde. Maar hoe moet ik dan van ze houden?

Antwoord

Beste vraagsteller/ster,

Je zult wel begrijpen, dat ik het helemaal niet gemakkelijk vind om antwoord te geven op je vragen. Ik zou dat veel beter kunnen, als ik je persoonlijk zou kennen. Een ding is voor mij wel duidelijk. Jij kunt jezelf niet aan je eigen haren uit de put trekken waarin je terecht bent gekomen. Daar heb je hulp voor nodig en niet van deze of gene, maar echt professionele hulp. Daarom heb ik bij de redacteur van Refoweb een adres achtergelaten van iemand van wie ik zeker weet, dat hij je zou kunnen helpen. Stuur een emailbericht naar vragen@refoweb.nl en je krijgt vervolgens het adres en telefoonnummer van de betreffende hulpverlener. Wel is het belangrijk, dat je de man wiens hulp je inroept, persoonlijk opbelt of schrijft en je situatie aan hem uitlegt.

Wat ik tegen je wil zeggen is het volgende:

1. Voor God zijn er geen hopeloze gevallen. Zolang als jij in het heden van Gods genade bent, kun je bekeerd worden. Vouw je handen en vraag God om raad. Hij laat geen bidder staan. Je kunt Hem ook vragen, of je doen moet wat ik je heb aangeraden (de hulp inroepen van een hulpverlener). Als je dit aan God vraagt en het wordt rustig in je binnenste, dan is dat een bewijs, dat je het moet doen.

2. De zonde tegen de heilige Geest heb je niet bedreven. Want die zonde betekent dat iemand met God gebroken heeft en niet meer van de Heere Jezus wil weten (zijn leven lang niet meer). En zo is het niet met jou.

3. Breken met iets waarvan je zelf weet dat het verkeerd is, kun je niet uit jezelf. Het kwaad zit zo diep in ons, dat we het uit eigen kracht niet uit ons krijgen. Het is alleen de heilige Geest die ons de kracht kan geven om tegen het kwade te strijden. Dat gaat soms met vallen en opstaan. En elke keer als we het weer verliezen, worden we moedeloos. En dan krijgt de duivel zijn kans. Die port ons aan om dan maar zelfmoord te plegen. Want hij weet wel, dat we dan helemaal mislukken. Maar dat is niet Gods bedoeling met jouw leven.

4. Je hebt niet alleen de heilige Geest nodig, maar je moet ook aankloppen bij de Heere Jezus. Hij is staande gebleven, toen de duivel naar hem toekwam en Hem al het moois van de wereld voorspiegelde. Kruip achter Jezus weg, als de verleiding om drugs te gebruiken weer groot wordt in je. En zeg: duivel, je zult mij niet krijgen. Ik ben van Jezus. Hij heeft mij -mijn lichaam en ziel- gekocht en betaald met Zijn bloed. Mijn redding heeft Hem het leven gekost.

5. Als ik je goed begrepen heb, houd je veel van je ouders, omdat je diep in je hart heel goed weet dat ze het beste met je voorhebben. Probeer dat wat je heel eerlijk in je vraag aan ons onder woorden hebt gebracht, bespreekbaar te maken. Misschien kunnen je ouders je vrienden zijn die je niet maar vermanen, maar je ook ruggensteunen in je strijd. Denk maar, dat zij net zijn als de vader in de gelijkenis die Jezus vertelde. Lees Lukas 15:11-32. Zij wachten op je terugkeer.

6. Op dit moment moet ik -denk ik- niet meer tegen je zeggen. Als je nog meer wilt vragen, mag dat gerust. Het zou ook heel mooi zijn, als je straks nog eens in het kort wilde vertellen wat je problemen zijn geweest en hoe je eruit bent gekomen.

Ds. C. den Boer (Barneveld)

Lees meer artikelen over:

depressiefsuicidezonde tegen Heilige Geest