Primolut

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik slik de laaste tijd wel eens Primolut, omdat ik bijvoorbeeld op vakantie ga en anders veel last zou hebben van mijn menstruatie. De laatste maand heb ik de pillen twee weken geslikt, ben daarna gestopt en na twee dagen kwam de menstruatie los. Alleen is die nu veel heftiger, veel pijnlijker en er zitten veel stolsels in het bloed. Kan het gebruik van Primolut de oorzaak zijn? Is het verkeerd als ik Primolut in de toekomst blijf gebruiken?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Primolut is een progestageen. Het houdt het baarmoederslijmvlies in stand. 't Is net als bij het begin van een zwangerschap. In principe komt na het stoppen gewoon de menstruatie los en is deze niet veel heftiger en pijnlijker of met bloedstolsels. Het is dus geen algemene bijwerking. Misschien reageer jij er wel wat heftiger op na langdurig gebruik. Dit is geen reden om Primolut nooit meer te gebruiken. Gezien de mogelijke bijwerkingen zou ik wel willen adviseren om het gebruik hiervan eerder uitzondering dan regel te laten zijn.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

medisch