Mijn ouders vinden de kermis niet goed

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Mijn ouders vinden de kermis niet goed. Maar waarom zou dat nou niet mogen? Wat is er nou verkeerd aan om een paar keer in de zweefmolen te gaan? Het is eigenlijk gewoon een schommel die heen en weer gaat, dus ik zie er niks verkeerd in. Toch vinden veel mensen dat dat verkeerd is. Kunt u dat misschien eens uitleggen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller/-ster,

Over je vraag wat het bezwaar is tegen het bezoeken van een kermis, heb ik even goed zitten nadenken. Als een kermis uit niet meer bestond dan een zweefmolen, zou je misschien kunnen zeggen: geen bezwaar. Maar er is natuurlijk wel het een en ander meer te 'beleven' op een kermis. En o zo gemakkelijk kom je van het een in het ander.

In elk geval spelen vermaak en vermakelijkheden hier de hoofdrol. En vind je zelf ook niet, dat een christenmens zijn tijd en geld niet direct daaraan wil besteden? Oorspronkelijk heeft de kermis te maken met kerkinwijdingsplechtigheden (vooral in het RK Zuiden); met daarbij het overmatig drinken van bier en wat dies meer zij.

Je ouders hebben er bezwaar tegen, schrijf je. En dat alleen al is zeker voor jou ook een reden om je af te vragen: waarom zou ik iets doen wat mijn ouders niet willen?

Maar verder zijn er ook wel andere dingen te noemen die je ervan kunnen weerhouden om je in de pretwereld van de kermis te begeven. Het is allemaal toch niet zo onschuldig als het er uitziet. Helaas moet ik ook zeggen, dat in onze dagen niet alleen een kermis en pretparken, maar de hele wereld om ons heen ons toeroept: schep vreugde in het leven, zet de zorgen aan de kant. Maar....

In de Christenreis van John Bunyan komen Christen en Getrouwe ook in stad IJdelheid met de zogenoemde Kermis der IJdelheid in aanraking. De mensen in die stad leven voor de 'lol' en nemen het de twee pelgrims erg kwalijk dat die hen waarschuwen. Het gevolg is dat Getrouwe tenslotte op de brandstapel sterft.

Tenslotte: Misschien moet ik vooral de vraag even naar jezelf terugbrengen. Wat is er ten diepste in je hart dat je zou doen verlangen naar deelname aan kermispret? Ik heb je vraag ook even met een van mijn kinderen besproken. Zij zei: vroeger mocht ik van u ook niet naar de kermis. Toen zei u altijd: zou je daar de Heere kunnen ontmoeten? Misschien mag je je dat ook afvragen.

Je veel wijsheid en Gods zegen toewensend,

Ds. C. den Boer

Tags in dit artikel:

vrijetijdsbesteding