Veroordelende vragenrubriek

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik heb geen vraag maar wel een opmerking. Ik ben opgegroeid in de reformatorische wereld en weet heel goed waar het over gaat. Ik vind het heel erg dat jullie zo veroordelend zijn in jullie antwoorden. Ik las een antwoord over homofilie en dacht dat ik het verkeerd las. Als Jezus zou moet reageren op dit soort vragen zouden er antwoorden van liefde komen en niet van veroordeling. Dat is niet aan jullie. Ik hoop dat jullie bedenken wat je antwoord is, want dit soort reacties drijft mensen weg in plaats van naar God. Ik heb in mijn werk geregeld met de refowereld te maken en ik zie zeer ernstige problematiek op onder andere seksueel gebied. De bekrompenheid en onderdrukking leiden tot zeer extreme excessen. Graag wat meer relativering en nuance bij de beantwoording.

Antwoord

Beste lezer. Dank voor je reactie. We zullen zeker niet ontkennen dat christenen/refo’s ook hun fouten en beperkingen hebben. Ja soms zelfs bekrompen en liefdeloos zijn. Wat dat betreft is er helaas vaak weinig onderscheid met niet-kerkelijke mensen. De vraag is echter of dat het gevolg is van hun religie of dat er in die gevallen geen sprake is van een levend geloof, oftewel het niet volgen van Jezus zoals Hij dat van ons vraagt. Wij vrezen dat laatste.

Je noemt specifiek het voorbeeld van homofilie. Christus vraagt van ons de zonde te haten, maar de zondaar lief te hebben. Immers, de ene zonde is niet erger dan de andere. En dat wordt inderdaad nog wel eens vergeten. Tot dusverre zien wij in de beantwoording van de vragen over het algemeen deze lijn ook duidelijk terug. Homofilie is geen zonde, homoseksualiteit wordt wel als zodanig gezien. En dat is ook wat Gods Woord op diverse schriftplaatsen duidelijk stelt. Daar wijken wij in deze vragenrubriek ook niet van af. Maar duidelijk is dat waarschuwen tegen welke zonde dan ook op een liefdevolle wijze en niet op een veroordelende manier dient te gebeuren.

Hartelijke groet,
Redactie Vragenrubriek

Lees meer artikelen over:

refoweb