(...) Steeds weer wil ik Hem zoeken, maar keer op keer faal ik weer. Hoe kom ik ...

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Ds. C. Harinck, gisteren (zondag 8 okt) was ik 's morgens in de kerk waar u preekte. Ik kon mijzelf in uw prediking herkennen. Ik werd erg getroost en bemoedigd doordat u ook wat te zeggen had tot zoekenden. “Als het oude leven niet meer door kan gaan, kan er licht komen waarnaar je dan toe kan gaan”. Dominee, ik zoek naar het Licht en soms lijkt het alsof ik het gevonden heb. Maar dat is dan maar voor kort. Vaak kom ik daarna weer in een dal van onzekerheid. Dan denk ik weer dat ik het mezelf aangepraat heb. Maar toch kan ik niet meer terug naar mijn oude leven. Ik kan me een leven zonder bidden, bijbellezen, enz. niet meer voorstellen. Ik wil niet terug. Omdat ik weet dat Hij daar niet is. Steeds weer wil ik Hem zoeken, maar keer op keer faal ik weer. Hoe kom ik tot zekerheid? De laatste tijd heb ik ook veel moeite met de prediking in de Gereformeerde Gemeenten. Het lijkt alsof het niet meer zoals vroeger is. Hiermee doel ik op het aanbod van genade. Daarnaast wordt er vaak niets gezegd tot zoekenden. En bovendien wordt er niet vaak gesproken over hoe een verloren zondaar tot God kan gaan. In uw prediking gisteren, waren deze aspecten wel aanwezig. Voor zover ik het heb kunnen beoordelen zijn het de wat oudere dominees die deze aspecten meenemen in hun prediking, de jongere minder of niet. Hoe komt dit dominee? Alvast bedankt.

Antwoord

Ik vind het moeilijk om deze vraag te beantwoorden.  Zo snel wek je de gedachte een veel beter predikant te zijn dan andere predikanten. Toch mag  wel vanuit Gods Woord gezegd worden hoe er gepreekt moet worden. Er staan voorbeelden van prediking in de Handelingen van de apostelen. Zij leren ons dat de liefde tot de zielen de predikers drong om het gevaar van het onverzoend zijn met God aan te wijzen en tegelijk de zondaar tot het heil in Christus te nodigen.

De uitdrukking "om niet" heeft in die nodiging tot het heil een diepe betekenis. Men moet zich wachten om het onverdiende Evangelie met eisen en voorwaarden te vermengen. Alleen pure en gratis verkrijgbare genade kan het verslagen hart troosten. Bij de Heere ben je welkom met al je zonden en ellenden. Het is alles samen te vatten in de prediking van Jezus Christus en Die gekruisigd. Wanneer Christus wordt gepredikt komen alle andere leerstukken als vanzelf aan de orde. Je kunt niet over Christus spreken zonder te spreken over de zonde, de rechtvaardige toorn van God, de noodzaak van geloof en bekering; de kracht van Christus' bloed en de nodiging om tot Hem te komen.

Ik denk verder wanneer je werkelijk naar licht zoekt, zoals je zegt, het niet uitmaakt of de prediker begaafd is of niet, maar of hij voluit het kwaad van de zonde en het onverdiende van de genade predikt. Dat je dit meer zegt aan te treffen bij oudere dan bij jongere predikanten, kan ik zo niet beoordelen. Ik wens je van harte Gods zegen toe onder de prediking van Wet en Evangelie. Laat de mens wegvallen en de stem van God je hart bereiken.

Ds. C. Harinck