Twijfel aan liefde

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik heb al bijna drie jaar verkering. We hebben een fijne relatie! Toen we verkering kregen wisten we allebei dat we elkaar van God hadden gekregen. Vanaf het begin hebben we samen gebeden, ook voor onze verkering. De laatste maanden begin ik te twijfelen. Ik houd enorm veel van mijn vriend en wil hem absoluut geen pijn doen. Maar toch twijfel ik of ik wel echt van hem houd zoals je van je vriend houdt. Ik voel me niet verliefd. (dit hoeft natuurlijk ook niet altijd te blijven) en heb steeds minder behoefte aan een zoen en ander lichamelijk contact. Ik spreek dit wel uit naar hem en we hebben het er samen moeilijk mee! Het lijkt soms of ik hem meer als een broer zie. Ik hou van hem en wil hem geen pijn doen, vind het fijn om met hem te praten, enz. maar meer is het niet! Of praat ik dit mezelf aan? En is er een manier om weer meer behoefte aan lichamelijk contact te krijgen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik heb geen idee wat jij jezelf aanpraat, maar ik lees wel een paar tegenstrijdigheden in je brief én ik heb moeite met het “van God gekregen”, maar daar kom ik later in dit antwoord wel op terug.

1. Lees eens mee: je begint met “een fijne relatie”, mét uitroepteken. Even later schrijf je “ik voel me niet verliefd” en daarna “maar meer is het niet” opnieuw met  uitroepteken. Wat is voor jou liefde, verliefd zijn, een relatie hebben? Wat zijn je verwachtingen –in het algemeen- van vriendschap, van een relatie? Wat verwacht je van déze relatie – met déze jongeman? Waar moet hij aan voldoen om jóú gelukkig te maken? Waar moet jíj (van jezelf) aan voldoen om met hém verkering te kunnen, mogen of willen hebben? Ben je perfectionistisch ingesteld? Of onzeker? Misschien zelfs wel veeleisend… denk over je eigen karakter en houding-naar-hem na!

Het is goed om veel met elkaar te praten. Zo leer je elkaar kennen. Maar wat is voor jou belangrijk in het gesprek? Wie bepaalt het onderwerp? Krijg je voldoende weerwoord? Blijft de relatie daardoor meer rationeel of komt er ook gevoel en lichamelijke aantrekkingskracht om de hoek kijken? Bij jou? Bij hem? Bij jullie beiden? Was dat in een eerder stadium méér? Waardoor neemt het af? Bij jou alleen of bij hem ook? Allemaal vragen die je jezelf stellen moet.

Vanuit vriendschap kan liefde groeien. Vanuit verliefdheid kan vriendschap ontstaan, die níét uitgroeit tot liefde. Erkenning door herkenning van je gevoelens is beter dan ongelukkig gaan zitten zijn, waarbij je omwille van het hem-geen-pijn-willen-doen bij wijze van spreken maar ‘doormoddert’ in je relatie.

Dat “geen pijn willen doen” intrigeert mij: ga jij over je eigen grenzen heen? Door te geven, te geven en nog meer te geven? Maak jij het hem meestal/altijd naar de zin? Of zeg je op z’n tijd ook “nee”? Bijvoorbeeld als hij wil zoenen en jij niet?

2. Je beschrijft ook jullie relatie in het licht van “van God gekregen”: dat is fijn en mooi als je het zo mag beleven, maar wat wil je er precies mee zeggen? Het lijkt alsof je ermee suggereert dat er dan geen problemen kunnen of mogen zijn. In het begin van jullie relatie heb je samen gebeden (en gedankt, neem ik aan…) schrijf je. Hoe kijk je daar nú tegenaan? Nu je gaat twijfelen aan je relatie, bedoel ik. “Van God gekregen” is namelijk niet iets om achteroverleunend in tijden van voorspoed alleen maar dankbaar voor te zijn. Het heeft óók te maken met “werken aan je relatie.” Liefde is een werkwoord… Behalve de titel van een boek is dat ook een waarheid als een koe! Juist wanneer een en ander niet zo lekker gaat is het belangrijk om te leren wat liefde is, wat trouw betekent. Want liefde en trouw horen bij elkaar: in voor- en tegenspoed.

Liefde heeft daarbij naast allerlei gevoelens ook te maken met evenwicht binnen de relatie: aan elkaar geven en van elkaar ontvangen hoort in balans te zijn (dit heeft  hier niets met seksualiteit te maken, maar met tijd, aandacht, gedachten, gevoelens, belangstelling, etc.!).

Trouw heeft te maken met door de tijd en de omstandigheden heen steeds dichter naar elkaar toe te groeien, dus met éérlijkheid! Trouw is níét “met de mantel der liefde bedekken” door jezelf weg te cijferen omdat je de ander geen pijn wilt doen. Trouw zijn is oprecht zijn, waarbij je de ander niet hoeft te sparen. Samen willen leven is sámen léven! Waarmee ik natuurlijk niet zeg, dat je egoïstisch moet zijn en daardoor de ander juist wél bezeert! Probeer je gevoelens te analyseren en let dan vooral op eerlijk-en-oprecht-zijn!

Als je bij dit alles mag blijven zeggen “van God gekregen” ben je een gelukkig mens! Ik wens je alle goeds toe, met nog een laatste wijsheid om ter harte te nemen: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald!

Gode bevolen,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering
3 reacties
corrinne
misschien is het een idee om samen eens wat leuks te gaan doen, bijvoorbeeld uit eten of een andere activiteit. Het is mogelijk dat er wat sleur in de relatie komt, omdat het bijvoorbeeld nog niet mogelijk is om te trouwen. (ivm leeftijd, studie oid) Ik weet natuurlijk niet wat bij jullie/jou de oorzaak hiervan is. Het is mogelijk om op een ontspannen manier (regel een leuke dag) weer naar elkaar toe te groeien. ik wil hiermee niet zeggen dat leuke dingen doen, een voorwaarde is van liefde, maar het kan soms helpen om weer terug te gaan naar wat het was....ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben...
ster
Het is niet de leukste optie, maar is het niet verstandig om het uit te maken, zeg maar voor een maand en dan ook helemaal geen contact. Je kunt dan alles is voor jezelf op een rijtje zetten. Mijn verkering is ook ongewild uitgegaan. Toch mochten we weer bij elkaar komen en we hebben nu een hele andere relatie dan voorheen. DUs het uit elkaar zijn, is niet voor niets geweest.
myrthe
In ieder geval: sterkte!
Het is soms best lastig om je gevoelens duidelijk te hebben in een verkeringstijd. Zeker als de verkering wat langer duurt. Uiteindelijk kun jij alleen bepalen of je genoeg van je vriend houdt! Maar bidt er ook om en vraag om wijsheid. In mijn (lange) verkering heb ik ook regelmatig zulke perioden gehad dat ik het allemaal niet meer wist of het wel echte liefde was etc. Ook kun je daarmee met de lichamelijke aantrekkingskracht in de knoop komen te zitten. Toch zijn we bij elkaar gebleven. Nu paar jaar getrouwd en zó blij dat we bij elkaar horen! Natuurlijk niet altijd hoteldebotel verliefd maar nog wel dol op elkaar en een gevoel van saamhorigheid. In een huwelijk is uiteindelijk de basis: trouw! Op basis van liefde uiteraard! En de ene keer ben je meer verliefd dan de andere keer.
Goede tip van Corrinne: ga samen iets ontspannends doen en denk ff helemaal niet aan het lichamelijke. Daar kun je nl. heel gefrustreerd van raken en hoe meer je erover nadenkt hoe minder zin in dat geval.
Een time-out kan ook maar ligt wel helemaal van de omstandigheden af en zou ik niet 1,2,3 doen.
Nogmaals sterkte, wijsheid en liefde gewenst!