Waarom het bestaan van een curatorium?

Ds. J. Driessen / Geen reacties

Vraag

Aan een Ger. Gem.-beantwoorder. Ik las in 1 Tim 3:1 en de bijbehorende kanttekeningen (zie kanttekening). Waarom dan toch het bestaan van een curatorium? Kunt u mij hierin verder helpen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Eigenlijk denk ik dat je zelf het antwoord op je vraag al gevonden hebt in de tekst die je noemt uit 1 Tim. 3. In de bijbehorende kanttekening waarover je schrijft staat immers o.a.: “zichzelf evenwel altijd onderwerpende aan het oordeel der gemeente”. Naar analogie van de verklaring van HC 31 zou je bij “gemeente” ook kunnen lezen: “of degenen die van de gemeente daartoe verordineerd zijn”, d.w.z. de ambtelijke vergaderingen; zij zijn het die tot een “oordeel” over degenen die zich aanmelden geroepen worden.

Overigens hebben in deze rubriek (juni 2005 en 2006) de predikanten C.Harinck en W. Harinck al uitvoerig vragen over het curatorium en wat daarmee verband houdt, beantwoord.

Ds. J. Driessen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Ds. Driessen is op 12-02-2021 overleden.